Uithangborden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Uithangborden’door Guido Geelen, 1998

 

 

 

            

 

 

 


 

Tussen de Bogen

 

Amsterdam heeft sinds vandaag een beeldengalerij. De oude spoorbogen langs de Haarlemmerhouttuinen zijn ingrijpend verbouwd tot een centrum voor kunstenaars en ondernemers uit de creatieve sector.

 

Het project bestaat uit zeventig units waarvan de laatste in 1999 wordt opgeleverd. Ze worden  vooral verhuurd aan beeldhouwers, schilders en keramisten. Beeldend kunstenaar Guido Geelen is gevraagd sculpturen voor de gevel te ontwerpen,

de 35 bronzen beelden met een gouden vernislaag - moeten van de bogen een beeldengalerij maken.

(naar  het Parool, 17 juli 1997)

 

 

 

                

 

 

 


 

Uithangborden

 

Vroeger had je uithangborden en gapers boven winkels. Op afstand was te zien waar welke winkels zaten. De catacomben onder de spoorlijn van Amsterdam richting Haarlem,  het stuk 'Tussen de Bogen' werden vorig jaar verbouwd tot ateliers en winkeltjes.  En met een bekronend kunstwerk laat Guido Geelen het oude motief van het uithangbord herleven.

 

Geelen geeft aan de uithangborden wel een draai, die de symboolfunctie vermindert en de signaalfunctie vergroot. Hij nam alledaagse voorwerpen (een computer, een Mariabeeld, een stofzuigerslang), liet daar bronzen afgietsels van maken en gaf ze een gouden kleur. Geelen laat het productieproces nadrukkelijk zichtbaar, het brons is niet opgepoetst, de verbindingskanalen van de gietmallen zijn niet verwijderd. De afgegoten voorwerpen hebben geen directe relatie met de bedrijfjes waar ze naast hangen. Dit vergroot hun onafhankelijke positie.

(naar Trouw, 3 september 1998)

 

 

                             

                          


 

 

Geelen zegt er blij mee te zijn dat je weer met plezier langs de spoorbogen kunt lopen. 'Zoals ik vroeger door mijn geboorteplaats liep. Voor de voordeur van mijn ouderlijk huis in Thorn was met maaskeitjes een hoefijzer gevormd. Zo was de hoefsmederij van mijn vader voor iedereen herkenbaar. Bij de kapper een schaar, bij het café een bierpul, bij de drogist een vijzel. Als kind vond ik dat mooi. De route die je aflegt, ervaar je dan heel sterk.'

 

Er hangt een scala aan voorwerpen: een telefoontoestel, een buste, een camera of een stofzuigerslang. Maar het zijn geen uithangborden die passen bij de producten die in de bedrijfjes gemaakt worden. 'Een timmerman reageerde eerst een beetje verbolgen toen bleek dat bij zijn zaak een computer werd geplaatst. Die had liever de hamer van verderop gehad. Maar het is juist leuk als er iets hangt dat je niet direct koppelt aan wat er geleverd wordt. Er ontstaan toevallige combinaties. Waar de pisbak hangt, blijkt een zaak te komen waar ze erotische en sado-masochistische attributen maken.'

 

Als een vorm in brons wordt gegoten, zit er altijd zo'n staketsel aan vast. Het zijn de toevoer- en ontluchtingskanalen waar het brons doorheen is gelopen om de holte in het gips te kunnen vullen. De meeste beeldhouwers verwijderen dat staketsel. Geelen laat het eraan zitten. 'Zo zie je het beeld compleet met het procédé dat ertoe heeft geleid. Die gietkanalen voeden dat ding. Als bloedvaten. Die kun je onder je huid zien lopen. Het voordeel is bovendien dat je voorwerpen in brons kunt rangschikken op een manier die anders niet mogelijk is. Je kunt ze als het ware laten zweven. Nu is het hoofdtoevoerkanaal meteen de vlaggestok waar het beeld aan vast zit. Het is eenvoudig, helder. En je isoleert het voorwerp niet.'

 

 

 

 

 

 

 


 

Guido Geelen (1961)

 

www.guidogeelen.nl

 

Wikipedia

 

Kunstwerken in de openbare ruimte zijn volgens Geelen vaak te 'kunstig' bedoeld. Hij kan zich er over opwinden als mensen kunst door de strot geduwd krijgen.' Hij geeft de mensen graag een handreiking. 'Iedereen heeft een verhaal bij een televisietoestel, een hondje of een telefoon. Je hebt er een eigen besef van. Ik trek die dingen naar mij toe, breek ze open of deuk ze in elkaar, en geef ze daarna weer terug aan de mensen. Dan kijken ze er anders naar, gaan ze verbanden zien, associaties maken, nadenken. Zonder dat ik hun dicteer. Misschien dat ze zich ook verbazen, verwonderen. Soms overkomt je zoiets bij een goed schilderij of goede muziek. Een ultieme gemoedstoestand die je niet kunt benoemen. Daar doe ik het voor. Dat houdt me overeind.'

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

                         

 

                            rechtsboven: een stofzuigerslang

 

 

 


 

Haarlemmerhouttuinen, Tussen de Bogen

 

Foto’s: maart 2008



 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Centrum