Woutertje Pieterse en Femke

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woutertje Pieterse en Femke door Frits Sieger, 1971

 

 

Het beeld is in opdracht van de gemeente Amsterdam gemaakt. Het stelt een moment voor uit het verhaal ‘Geschiedenis van Woutertje Pieterse’ van Multatuli. Femke, de dochter van de wasvrouw omarmt Woutertje en noemt hem ‘lieve jongen’ omdat hij haar wasgoed heeft verdedigd tegen een paar straatjongens. Woutertje liep daarbij een gescheurde lip op. Het beeldje staat op de plaats waar Femke hem een zoen gaf. Woutertje heeft Glorioso in zijn hand, het boek waar hij het Oude en het Nieuwe Testament graag voor ruilde.

 

 


 

 

 

Multatuli / Eduard Douwes Dekker (1820-1887)

 

Multatuli is Latijn voor ‘Ik heb veel geleden’. Het is het pseudoniem van Eduard Douwes Dekker waaronder hij ‘Max Havelaar’ in 1860 publiceerde. De openingszin: “Ik ben makelaar in koffie, en woon op de Lauriergracht, no. 37.”  Het is een aanklacht tegen de misstanden in Batavia onder het koloniale regime van Nederland.

 

Woutertje Pieterse (1862-1877)

"De geschiedenis van Woutertje Pieterse"  is een vertelling over de opvoeding en menswording van Wouter Pieterse, een Amsterdams jongetje dat tamelijk veel weg had van Multatuli. Het verhaal is in gedeeltes gepubliceerd in de Ideeën, teksten van uiteenlopend karakter die gebundeld werden.

 

 

Multatuli geeft zelf een korte toelichting op z'n bedoeling in een noot bij het volgende idee. Citaat: "Myn voornemen was in den ‘Wouter’ 'n schets te geven van den stryd tusschen laag en hoog, tusschen zielenadel en ploertery. Wouter is een nieuwe - en betere! - Faust, een Don Quichot naar den geest."

 

De geschiedenis van Woutertje Pieterse wordt door velen beschouwd als één van de belangrijkste Nederlandse klassiekers. Deze eerste Nederlandse ontwikkelingsroman over een dromerige, fijngevoelige jongen speelt zich af in negentiende-eeuws Amsterdam en is een grimmige en geestige satire op het bekrompen burgerdom. Tegelijkertijd is het een psychologische karakterschets.

 

 

www.multatuli-museum.nl

 

Eduard Douwes Dekker

 

 

 

 

 

 

 


 

Frits Sieger  (1893-1990)

 

Frederik ( Frits) Sieger kwam uit een gezin waar ambachtelijke vaardigheid, liefde voor de kunst en politiek engagement de toon zetten en hij gaf al vroeg te kennen ‘in de kunst’ te willen. Maar voor zijn brood ging hij aan de slag als restaurator van etalagepoppen in was.

 

Sieger volgde aanvankelijk in de avonduren de lessen van de Oude Raedecker –de vader van John-, maar vervolgde zijn opleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten onder prof. Jan Bronner. Sieger, en in die tijd vele collega’s met hem, vertaalde de idealen van Bronners gemeenschapskunst op politieke wijze. De kunstenaar diende met zijn werk een bijdrage te leveren aan de strijd van de arbeidersbeweging. Met het oog op de massa moest dit met duidelijke middelen –b.v. door middel van de symbooltaal- en op herkenbare, dus naturalistische, wijze. Sieger ging behoren tot het groepje beeldhouwers dat, meestal in opdracht van de gemeente Amsterdam, zijn bijdrage leverde aan de sculpturale versiering van de volkswoningbouw in de nieuwe wijken. Hij behoorde evenals als Hildo Krop en Piet Kramer tot de Amsterdamse School.

 

Om in zijn levensonderhoud te voorzien –de opdrachten waren schaars in deze crisisjaren- stichtte hij een werkplaats voor de restauratie van etalagepoppen. Na de oorlog verruilde hij de etalagepoppen voor portretreliëfs (plaquettes), waarvan de productie hem een basisinkomen verschafte. Vele van de ongesigneerde plaquettes die men in de fabrieks- en andere bedrijfshallen aantreft, zijn van de hand van Sieger. In Amsterdam staan: PC. Hooft in de Jan Luykenstraat (1947), Naaktfiguur in het Vondelpark (1957), Woutertje Pieterse en Femke op de Noordermarkt (1971).

 

Frits Sieger

 

 

 

                       

 

 

 


 

Noordermarkt

 

Foto: zomer 2006 en april 2010

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Centrum

 

Buitenbeelden in Amsterdam:  Monumenten