Dag en Nacht
‘Dag’ en ‘Nacht’ naast een muurfontein, door John Rädecker, 1920 John Rädecker (1885 – 1956) John Raedecker of Rädecker was een van de belangrijkste beeldhouwers van de jaren ’20 en ’30 en werd in zijn tijd beschouwd als de ‘grand old man’ van de Nederlandse beeldhouwkunst. Hij was een virtuoos hakker in steen; ‘niemand kan zo’n huid hakken als John’ zei Mari Andriessen over hem. Zijn beelden zijn vaak grof van vorm, de nadruk ligt op sensitiviteit en sensualiteit. Hij wordt tot de Amsterdamse School gerekend maar bracht een groot deel van zijn leven door in het Noord Hollandse Groet. ‘Geen privézitje’ 16 September 2010 bericht het Parool over het kunstwerk: “Het
J.W. van Overloopplantsoen is wat ze in modern jargon een postzegelparkje
noemen. Maar waar die nieuwe lapjes groen vaak zo steriel zijn als een
kantoortuin in een bankgebouw, ademt het plantsoen aan de Plantage
Muidergracht, tegenover de plantenkas van de Hortus Botanicus, een rustieke
sfeer. Stokoude bomen, antieke straatlantaarns, groene bankjes aan het water.
Een stadse oase. Alleen aan de kant van het
Zeemanlaboratorium is het armoe troef. De fontein, aan weerszijden geflankeerd
door natuurstenen beelden van Hildo Krop, doet het al jaren niet meer. De
waterbak ligt vol rottend groen. En waar ooit de gedichtentafel van Adriaan
Morriën stond, de schrijver die van 1947 tot zijn dood in 2002 tegenover het
park woonde, gaapt nu een gat.” De krant schrijft het
beeldhouwwerk abusievelijk toe aan Hildo Krop. Er zijn plannen het stukje in te richten
als privétuin. Het naastliggende gebouw, het voormalig Zeemanlaboratorium is
door de gemeente verkocht en er zijn appartementen gerealiseerd. Bij de
verkoop heeft de gemeente steken laten vallen, dat het openbaar groen
eigendom bleef van de gemeente is niet vastgelegd. Een appartementbewoner wil
het nu afrasteren en in gebruik nemen als tuin. “En dat kan dus helemaal niet,” zegt
advocate José Bolten, die namens 170 buurtbewoners als woordvoerder optreedt.
“Al 87 jaar is het plantsoen openbaar groen, dat zeer intensief wordt
gebruikt. Niet alleen door de omwonenden, maar ook door toeristen, studenten,
bejaarden uit de verzorgingstehuizen en kantoorlui die hier komen lunchen.
Het is de mooiste plek van het park, en dat moet nu een privézitje worden van
een rijke meneer, met een hek en een heg eromheen?” Bolten: “Het gaat ons niet alleen om dat stukje grond, maar ook om de cultuurhistorische waarde van de gevel. Als die achter een heg verdwijnt, verdwijnt ook de samenhang. Het plantsoen vertelt de geschiedenis van de buurt. Einstein heeft hier nog rondgelopen, en heel wat bewoners die in de oorlog zijn gedeporteerd, hebben er voetstappen liggen. Dat mag niet zomaar worden verkwanseld.” J.W. van Overloopplantsoen, Plantage Muidergracht Foto’s: maart 2006 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden
in Amsterdam Centrum |