Danseres met tamboerijn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danseres met tamboerijn  van Fioen Blaisse, 2000

 

 

Thema

 

Een terugkerend thema in het oeuvre van Fioen Blaisse is de danseres. Een reis in 1970 door de woestijn van Tunesië is van groot belang geweest voor de manier waarop ze dit thema uitwerkte. Ze zag daar vrouwen dansen in uiterste concentratie en sindsdien probeert ze deze herinnering te verbeelden. Niet alleen die van de aanblik van de vrouwen die gekleed waren in traditionele gewaden, maar ook vooral de herinnering aan de spanning die ze zag in de lichamen van de danseressen op het moment van het begin van de dans.

 

Overgave

 

Blaisse herkent een analogie met haar eigen manier van werken. Die is langzaam en in zichzelf  teruggetrokken, wachtend op intuďtie. Ze kan de beslissingsmomenten daardoor niet meer herleiden en verwijst alleen naar haar serie bronzen die ‘voor zichzelf spreken’. De danseres met tamboerijn is voor Blaisse de verbeelding van het vermogen tot overgave van de mens aan de dans, aan beeldhouwen, aan spanning en van de behoefte aan harmonie.

 

                    De belofte en niet de vervulling van de dans

                    Het lichaam luistert naar de geest

                    De ziel is al in beweging, het lichaam moet volgen

                    Het beeld moet in een eigen wereld kijken

 

                                                                  Fioen Blaisse

 

(uit: Kunstfietsroute Noord, stadsdeel Amsterdam-Noord, 2002)

 

 


 

Fioen Blaisse (1932-2012)

 

Blaisse volgde een cursus portretboetseren aan de Opleidingsschool voor tekenleraren en kreeg via beeldhouwer Paul Koning contact met de beeldende kunstwereld. Daarop schreef ze zich in voor een opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam. In haar werk bleef het figuratieve element altijd aanwezig. Een uitspraak:

 

“De bron van mijn werk is het raakvlak van contact met de aarde en muzikale vervoering.”

 

en

 

“Het gaat er niet om wat je ziet, maar om wat je voelt. En om dat gevoel in beeld te brengen, is een ware zoektocht.”

 

Ze gebruikte voor haar danseressen geen modellen, ze werkte uit herinnering en beeldde geen gezichten uit, de beelden zijn geen afbeeldingen van bestaande personen. “Het zijn verbeeldingen van de essenties van de dans en daarmee van het leven” volgens haar zoon.

 

 

 

Wikipedia

 

naamvarianten:

Fioen Kramer

Hetty Cornelia Blaisse-Kramer

Hetty Cornelia Kramer

 

 


 

Purmerweg

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Noord

 

Buitenbeelden in Amsterdam: het mensbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam: beelden van de 21e Eeuw