Eendracht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eendracht door Frits Sieger, 1938

 

 

 

                  

 

 

 

 

                              

 

 

 

Taille directe

 

In 1937 zijn aan de Kometensingel in Tuindorp-Oostzaan een serie bejaardenwoningen gebouwd. Alle kamers van de kleine huizen liggen op de begane grond. Beeldhouwer Frits Sieger heeft ter plekke (in situ of taille directe) de twee beelden gehakt die het plantsoen tussen de huizen flankeren. Volgens het stadsarchief van de gemeente Amsterdam heet het tweetal ‘De Eendracht’, elders wordt de naam ‘Gemeenschapszin’ genoemd.

 

De jonge vrouw heeft bijtjes en bloemetjes meegekregen, de man een duif en (op een oude foto te zien) golven of korenschoofjes aan zijn voeten.

 

 

 

                                             

 

                                                 (Foto: Beeldbank Amsterdam, jaar onbekend)

 

 

 

 

 

 

 


 

Frits Sieger  (1893-1990)

 

Frederik ( Frits) Sieger kwam uit een gezin waar ambachtelijke vaardigheid, liefde voor de kunst en politiek engagement de toon zetten en hij gaf al vroeg te kennen ‘in de kunst’ te willen. Maar voor zijn brood ging hij aan de slag als restaurator van etalagepoppen in was.

 

Sieger volgde aanvankelijk in de avonduren de lessen van de Oude Raedecker –de vader van John-, maar vervolgde zijn opleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten onder prof. Jan Bronner. Sieger, en in die tijd vele collega’s met hem, vertaalde de idealen van Bronners gemeenschapskunst op politieke wijze. De kunstenaar diende met zijn werk een bijdrage te leveren aan de strijd van de arbeidersbeweging. Met het oog op de massa moest dit met duidelijke middelen –b.v. door middel van de symbooltaal- en op herkenbare, dus naturalistische, wijze. Sieger ging behoren tot het groepje beeldhouwers dat, meestal in opdracht van de gemeente Amsterdam, zijn bijdrage leverde aan de sculpturale versiering van de volkswoningbouw in de nieuwe wijken. Hij behoorde evenals als Hildo Krop en Piet Kramer tot de Amsterdamse School.

 

 

 

 

 

 

Om in zijn levensonderhoud te voorzien –de opdrachten waren schaars in deze crisisjaren- stichtte hij een werkplaats voor de restauratie van etalagepoppen. Na de oorlog verruilde hij de etalagepoppen voor portretreliëfs (plaquettes), waarvan de productie hem een basisinkomen verschafte. Vele van de ongesigneerde plaquettes die men in de fabrieks- en andere bedrijfshallen aantreft, zijn van de hand van Sieger.

 

Frits Sieger

 

 

 

 

 

 


 

Kometensingel 457-485, Amsterdam Noord

 

Foto’s: juni 2011

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Noord