Ontmoetingsplaats

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ontmoetingsplaats door Shinkichi Tajiri, 1971 / 1976

 

 

Het geheel doet denken aan een amphitheater dat via een complex van trappen te betreden is. Het bouwsel is bedoeld als ontmoetingsplaats voor buurtbewoners. Tajiri ontwierp het kunstobject al in 1971, maar het duurde vijf jaar voor het gerealiseerd werd. Dat was vooral te wijten aan de vele protesten uit de buurt: kindonvriendelijk, te duur en de opdracht niet verleend aan een in de wijk woonachtige kunstenaar. De door omwoners aangekondigde ‘hardhandige verwijdering’ is uitgebleven.

 

 

 

                               

 

 

 


 

Shinkichi Tajiri (1923-2009)

 

Tajiri is in Amerika geboren uit Japanse ouders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden Japanners beschouwd als staatsvijanden en opgesloten in concentratiekampen, ook Tajiri en zijn familie. Om te ontsnappen aan het kamp meldde hij zich aan bij het leger en vocht mee in Italië. Na de oorlog studeerde Tajiri aan het Art Institute in Chicago, maar vertrok in 1948 naar Parijs uit protest tegen de behandeling die de Japanners in de oorlog hadden ondergaan.

 

In Frankrijk schoolde hij zich verder bij Zadkine en Léger en vestigde zich in 1956 in Nederland. Met Wessel Couzijn, Ben Guntenaar, Carel Kneulman en Hans Verhulst richtte hij in 1959 de ‘Groep A’dam’ op. Het doel: “Door gemeenschappelijke inspanning veelvuldig op internationaal niveau te exposeren om daardoor de hedendaagse beeldhouwkunst nieuwe erkenning te verlenen.” Maar al snel viel de groep door meningsverschillen uiteen. De groepsleden onttrokken zich met hun werk aan de nogal traditionele beeldhouwkunst van dat moment in Nederland, het werk van de groep werd gekarakteriseerd als ‘de Cobra van de Nederlandse beeldhouwkunst’.

 

In het begin van zijn loopbaan maakte hij grillige objecten van schroot. Uit geldnood ging hij op zoek naar goedkope materialen en bij een schroothandelaar construeerde hij ‘junksculpturen’. Wegens plaatsgebrek moest hij deze beelden vaak weer op de schroothoop achterlaten. Later experimenteerde hij met uiteenlopende materialen. Zijn thema’s waren geweld en agressie vermengd met erotische vormen, later is hij nadenkender geworden. Hij varieerde op het onderwerp ‘knoop’ een teken van harmonie en verzoening (Schiphol heeft een ‘Knoop’ (1974) als ontmoetingspunt).

 

Wikipedia

 

www.shinkichi-tajiri.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

het Breed of het Breedveld, Nieuwendam

 

Foto’s: juni 2006 en april 2010

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Noord