Players and Supporters

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Players and Supporters door Hartmut Wilkening, 2005

 

 

 

                        

 

 

 


 

Persbericht 5 september 2005

 

Donderdag 8 september vindt de feestelijke opening van de vernieuwde Buiksloterweg plaats.

De omgeving van de pontaanlanding aan de Buiksloterweg is een beeldbepalende plek in Amsterdam-Noord. Het is een entree waar veel bezoekers op een beperkte ruimte samenkomen. Om het verkeer en voetgangers een veilige doorgang te bieden, is in opdracht van stadsdeel Amsterdam-Noord het gebied opnieuw ingericht.

 

Op het plein bij de pont staat het kunstwerk van Hartmut Wilkening (1962). Wilkening maakte het ontwerp in opdracht van het stadsdeel en het Amsterdams Fonds voor de Kunst. ‘Players and Supporters’ is een beeld van vier bronzen figuren die aan het voetballen zijn. Alle figuren zijn in beweging, maar één voet van een ieder raakt de grond en het lichaam zweeft schuin in de lucht. Alleen de imaginaire beweging houdt de figuren overeind in de strijd met de zwaartekracht. De gebaren vertonen de inzet en de vaardigheid van professionals, maar de kledij verwijst naar vrijetijdsbesteding: trui, lange broek en blote voeten.

 

Opvallend is dat er drie voetballen (…?...) in het spel zijn; iedereen is met zijn eigen spel bezig. Wilkening sluit met zijn ontwerp aan bij typische eigenschappen van Amsterdam-Noord: aardverbonden en individualistisch. In het werk van Wilkening spelen individualisme en massacultuur een belangrijke rol. Voetbal ziet hij niet alleen als een spel dat aardverbondenheid verbeeldt, maar ook als een icoon van de massacultuur. De dromen van de supporters vertaalt hij in zijn beeld als de zwaarteloosheid van de beweging. Uit het samenspel van beiden ontstaat het ‘monument voetbal’ met de meest vreemde verschijnselen als massa-euforie en een miljoeneneconomie.

 

Het stadsdeel hecht veel belang aan het verbeteren van de openbare ruimte. Kunst vormt hierbinnen een belangrijk onderdeel omdat het bewoners en bezoekers de mogelijkheid biedt om kennis te maken met eigentijdse kunstwerken, het de omgeving verfraait en het discussies en gesprekken tussen bewoners oproept.

 

(gedeelten uit een persbericht van Stadsdeel Amsterdam-Noord)

 

 

 

                                      

 

 

 

 


 

Het Vergeten Verleden: Ajacieden op de pont

 

De Meer, het Olympisch Stadion, de Amsterdam Arena; voetbaltempels waar Ajax historie heeft geschreven - in het ene stadion wat meer dan in het andere. Begin 20ste eeuw speelt Ajax zijn eerste wedstrijden in Amsterdam-Noord. Ajacieden nemen dan nog de pont om te gaan voetballen en kleden zich om in het Tolhuis.

 

Ook tijdens hun eerste seizoen spelen de Ajacieden al in Amsterdam-Noord, maar dan een paar honderd meter verderop - ongeveer op de plaats waar nu de Wingerdweg loopt. Op 18 maart 1900 hebben ze in café Oost-Indië aan de Kalverstraat de voetbalvereniging Ajax opgericht. Ze huren een veldje in de Buiksloterham.

 

Om hun terrein in de onbewoonde polder te bereiken moeten spelers en toeschouwers te voet of met de paardentram naar het Centraal Station. De kettingpont bij het Westelijk spoorviaduct brengt ze vervolgens naar de Buiksloterweg aan de overkant van het IJ. Het is dan nog een dik kwartier wandelen naar het veld aan de Noord-Amsterdamse 'Middenweg' .

Ajax heeft daar een voor die tijd zeer comfortabele kleedgelegenheid. Bij de meest clubs is het buiten omkleden en wassen in de sloot; de Ajacieden maken gebruik van een soort keet, met kleedhaken en waterbakken.

 

In 1901 verhuist Ajax naar de Laanweg, een stuk dichter bij de pont. Helaas hebben de Amsterdammers daar niet meer de beschikking over een 'luxe' kleedkamer; de spelers kleden zich om in het nabijgelegen Tolhuis.

Na zeven jaar Amsterdam-Noord wordt Ajax door de oprukkende stad gedwongen om voor de tweede keer te verhuizen. De club huurt een tweetal velden in de Watergraafsmeer, aan de Middenweg. Het stadion 'De Meer' wordt daar pas in 1934 gebouwd; in 1907 bestaan de tribunes slechts uit een rij stoelen op een verhoging.

(site stadsdeel Amsterdam-Noord)

 

 

 

                       

 

 

 

 


 

Hartmut Wilkening (1962)

 

Geboren in Duitsland, woont en werkt in Amsterdam. Volgde de opleiding aan de RijksAcademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.

 

 

Wilkening over het kunstwerk:

 

‘Op een speelse manier benadert Players and Supporters de interactie van fysieke beweging en emotionele betrokkenheid. De soms excessieve verhouding tussen beide aspecten wordt weergegeven door een fragmentering van ruimte en tijd. Enerzijds kunnen de bevroren ‘moves’ van de figuren worden ervaren als tijdsfragmenten van een bepaalde route van een enkele speler. Anderzijds kunnen de vier figuren worden gezien als een ordening in het veld, waarbij de gesuggereerde bewegingen een permanente tijdelijkheid aanduiden. Het gelijktijdig bestaan van een bepaalde route en onsamenhangende bewegingen moet duidelijk maken dat perceptie meervoudig kan worden beleefd.’

 

 


 

Buiksloterweg, Tolhuispont

 

Foto’s: februari 2006 en 2010

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Noord

 

Buitenbeelden in Amsterdam: het mensbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam: beelden van de 21e Eeuw