Flowers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flowers door Karel Appel, 1991

 

 

Geboortebuurt

 

Op 5 september 2002 is op het Oosterspoorplein het kunstwerk 'Flowers' van Karel Appel onthuld. Karel Appel werd in 1921 geboren op de Dapperstraat 7 en is een van de belangrijkste kunstenaars van de twintigste eeuw. Het stadsdeel wil graag de herinneringen aan zijn jonge levensjaren in de Dapperbuurt levend houden.

 

Het bronzen 'Flowers' uit 1991 is 1,5 meter hoog en 2 meter breed. Het staat op een ronde sokkel van donkergrijs graniet. De meester zelf is tevreden over de locatie op het Oosterspoorplein. 'Flowers' is eerder geëxposeerd bij het paleis aan de Lange Voorhout in 1993, in Gailole (Italië) en Villa Medici in Rome. Vanaf 1999 tot februari 2002 heeft het kunstwerk in de openbare ruimte bij de Universiteit van Florence gestaan.

 

 

 

 

 

 

Ploegmessen

 

Appel maakte het beeld in Toscane waar hij sinds 1989 een landgoed bezat. ’s Zomers verbleef hij er en maakte er o.a. beelden gemaakt van gevonden voorwerpen. Flowers maakte hij van ronde ploegmessen die hij bij zijn buurman, alsmede kunstverzamelaar en wijnboer, in een schuur vond.

 

 

Diefstal en restauratie

 

In 2011 is de staande bloem ‘geplukt’. De gemeente heeft het gehavende kunstwerk vervolgens weggehaald en opgeslagen, de sokkel bleef leeg achter. Van het beeld bestaat een andere gieting met de titel Madeliefjes. Het stond in 2012 tentoongesteld in de beeldentuin van Kasteel Keukenhof en voor het terugging naar de Italiaanse eigenaar werd de staande bloem gekopiëerd. ‘Flowers’ is december 2014 compleet en met versteviging teruggekeerd op de sokkel.

 

 

 

 

 

 

 


 

Karel Appel (1921-2006)

 

Kapperszoon Karel Christiaan Appel, geboren in de Amsterdamse Dapperbuurt, werd vlak voor de oorlog het huis uitgestuurd omdat hij wilde gaan schilderen. Appel meldde zich in 1940 aan bij de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, waar hij Constant en Corneille ontmoette. Dat leidde in 1948 tot de oprichting van de Nederlandse Experimentele Groep en later van CoBrA - genoemd naar de steden Copenhagen, Brussel en Amsterdam -. Naast Appel bestond deze groep onder andere uit Corneille, de Belgen Dotremont en Noiret en de Deense kunstenaar Asger Jorn. CoBrA vernieuwde de schilderkunst drastisch.

 

Appel schilderde en beeldhouwde tegen de verdrukking in en begon te experimenteren met collages van gevonden voorwerpen. Hij ontwikkelde vanuit het zogenoemde primivistisch expressionisme van CoBrA een vorm van ‘action painting’ met figuratieve elementen. Zijn bekendheid groeide tot ver over de landsgrenzen.

 

In de loop van jaren zestig veranderde het karakter van zijn werk: hij schilderde volledig abstract of juist uitgesproken figuratief. De kleuren werden fel, dun en gelijkmatig in vlakken opgebracht. Behalve schilderijen, gouaches en litho's maakte Appel in die jaren enorme, felgekleurde beelden en reliëfs van hout, aluminium en polyester die mensen of dieren voorstelden.

 

In de jaren '80 en '90 probeerde Appel nog verscheidene nieuwe vormen uit - voorstellingen op een volledig zwarte achtergrond, doeken met verhalende voorstellingen en schilderijen waarbij hij de mogelijkheden van de brede, ruwe schilderstoets onderzoekt. En veel beelden, in het paleis aan de Lange Voorhout stonden in 1993 The Flute player, Horse, The Fountain, The Forest, Flowers, The Couple, Hanging Heads, Singing Donkeys en Pandora's Box. Engelse titels: de internationale taal van de kunst.

 

Appel bleef tot ver na zijn tachtigste actief. ‘Des te ouder ik word, des te sneller vernieuw ik. Ik leef met elan en enthousiasme, dat zie je aan de kleur’, zei hij. Hij voegde er echter aan toe dat alle ellende van de wereld ook haar weerslag vond in zijn werk.

 

 

 

 

 

 

 


 

Oosterspoorplein bij het Muiderpoortstation

 

Foto’s: oktober 2006 en april 2010

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Oost

 

Buitenbeelden in Amsterdam: Flora & Fauna in beeld