Potkachel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Home is where the heart is door Eveline van Duyl, 2010

 

 

Thuis

 

Het idee voor dit kunstwerk aan de ingang van de Robert Scottbuurt is een burgerinitiatief uit 2005. Paul Gomes zag een reclamebord staan als hij de A10 afkwam en de wijk binnenreed. “Ik vroeg mij af waarom daar niks leuks stond. Dat je aan komt rijden en denkt: fijn dat ik weer thuis ben. Als je hier de wijk in rijdt, vanaf de A10 via de Jan van Galenstraat, staat nergens aangegeven dat je in Bos en Lommer bent, terwijl stadsdeel De Baarsjes dat aan de overkant wel duidelijk maakt”.

 

De wijk is divers aan culturen en bebouwing. Aan de ene kant grenzen de huizen aan het Rembrandtpark, aan de ander kant aan een gracht en weer aan de andere zijde wonen mensen aan de drukke A10. Veel mensen beseffen niet dat ze deel uitmaken van dezelfde buurt. Gomes hoopte ook dat een kunstwerk aan de rand van de buurt de verbondenheid tussen de Robert Scottbuurtbewoners zou versterken.

 

 

 

                

 

 

 

Home is where the heart is

 

Het idee vond vruchtbare grond en de bewonerscommissie gaf een aantal kunstenaars de opdracht om een kunstwerk te bedenken met het thema: Home is where the heart is (de titel van een plaat van David Cassidy uit 1976). Het moest een kunstwerk worden dat iedereen onmiddellijk aanspreekt en het gevoel geeft dat het fijn is om weer thuis te zijn. De commissie koos voor de potkachel waarop de werelddelen zijn afgebeeld, een smeltkroes van de verschillende culturen die de buurt rijk is voorstellend. Gomes: “Het staat voor warmte en samensmeltende culturen".

 

Het duurde daarna vijf jaar voordat het kunstwerk gerealiseerd was. Geld was onder andere een groot probleem. Voormalig minister van wijkaanpak Ella Vogelaar trok uiteindelijk een subsidiepotje open en daarmee werd de laatste horde genomen.

 

 

 

              

 

 

 

 

                                 

 

 

 

Potkachel en Kolenkit

 

Gomes: “Het kunstwerk staat op een kruispunt van vijf werelden: De Baarsjes, Bos en Lommer, de Robert Scottbuurt, de stad Amsterdam en de A10: de stad uit, de wereld in”. Met het kunstwerk krijgt de buurt profiel vindt Gomes. “De Robert Scottbuurt heeft niet zoveel kenmerkende gebouwen, behalve de, architectonische interessante, eerste betonnen kerk van Nederland, de St. Joseph kerk. De potkachel, met daarop de werelddelen verbeeld, is een symbool van samensmeltende culturen en warmte. Tegelijkertijd is het een medehanger van de Kolenkit, het markante gebouw (voormalig ‘Opstandingskerk’) dat midden in het stadsdeel staat en het oude en nieuwe Bos en Lommer met elkaar verbindt.”

 

 

 

 

         

 

 

 

De reacties van buurtbewoners zijn wisselend.  Een bewoonster vindt het leuk om naar te kijken als ze voor rood staat te wachten. Een ander wil niet geloven dat de zes meter hoge potkachel kunst is. Een volgende vindt dat de uitgave in deze tijd van financiële crisis niet verantwoord is. Maar er zijn ook buurtbewoners die er warm van worden.

 

 

 


 

Eveline van Duyl (1957)

 

www.evelinevanduyl.com

 

 

 

 

 

 

 


 

Ansichtkaarten

 

 

 

                         

 

                             De Kolenkit, 1963 

                             Kerk van de Nederlands Hervormde gemeente, gebouwd in 1955-56 naar een ontwerp van M.F. Duintjer.

 

 


 

Jan van Galenstraat

 

Foto’s:  juli 2010

 

 

Startpagina

 

Buitenbeelden in Amsterdam West