André Hazes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

André Hazes door drie Chinezen, 2005

 

 

Het beeld werd 23 september 2005, een jaar na zijn overlijden onthuld. Op de plaquette staat:

 

                                         heel bijzonder   heel gewoon

                                      gewoon een heel bijzondere man

 

 

 

September 2004 overleed André Hazes en dat najaar werd door concertpromotor Mojo en de weduwe Hazes een stichting opgericht om een standbeeld voor de volkszanger op te richten. Een giro-nummer werd opengesteld en al in november meldt de website andrehazesfan: “Het standbeeld van André Hazes gaat er nu toch écht komen. Er is meer dan 40.000,- euro ingezameld. Via donaties en een bedrag van Rachel wordt het standbeeld gefinancierd: een goed begin om te gaan praten met verschillende kunstenaars.”

 

        

 

Kunstenaar claimt ontwerp standbeeld Hazes

 

De Friese kunstenaar Hans Jouta zegt dat hij het standbeeld van André Hazes, dat op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt staat, heeft ontworpen. 'Ze hebben mijn ontwerp gestolen.'

 

Jouta stuurde een ontwerpschets aan Melvin Producties, het impresariaat van Hazes. Hij kreeg naar zijn zeggen in eerste instantie een enthousiaste reactie en suggesties tot aanpassing: de lege kruk die naast Hazes stond moest weg en de microfoon naar zijn andere hand. Later ontving hij toch een afwijzing, er was voor iets totaal anders gekozen was de boodschap. Na de onthulling constateerde hij dat zijn ontwerp was gebruikt;

 

Jouta: 'Ik kon wel zien dat het een Chinees product was, maar ze hadden gewoon mijn ontwerp gepakt. Het beeld is iets anders geworden, heel glad van structuur en André zit nu op een ander type barkruk.'

 

Melvin Producties ontkent de aantijging: 'Het standbeeld is gebaseerd op oude televisiebeelden, waarbij André met Willy Alberti het duet 'Jij bent het leven voor mij' zingt'.

 

(naar Elsevier, 5 oktober 2005)

 

 

 

 

Op Marktplaats ontstaat een levendige handel in 13 cm hoge miniaturen van het beeld

 

 

                                  het ontwerp van Jouta

 

 

 

                         

 

                             Passant tegen de fotograaf: ‘Hij komt niet terug hoor !’

 

 

 


 

Kunstopvatting

 

Een veel gestelde vraag aan de weduwe was:  André Hazes,  ‘Made in Hongkong’, waarom die keuze?

 

Rachel Hazes: ,,Omdat ik hier in Nederland niemand kon vinden die een beeld kan maken zoals ik dat wil''.

 

Rachel Hazes: “We hebben eerst contact gehad met Nederlandse kunstenaars, maar daar zat niet veel tussen. Zag je een stuk verbogen staal en dat moest dan een naakte vrouw voorstellen. Het moet wel herkenbaar zijn''.

 

Rachel Hazes: "We hebben ook mensen in Nederland de kans gegeven het beeld te maken, maar die hadden er toch allemaal iets van zichzelf ingelegd. En dat zou Dré niet gewild hebben."

 

Drie Chinese kunstenaars, onbekend met de verschijning Hazes, zijn er volgens de weduwe wel in geslaagd een perfect lijkend beeld te creëren. Mevrouw Hazes reisde voorjaar 2005 af naar Hongkong om de vervaardiging van het beeld te controleren. De eerste confrontatie met het beeld ‘zal niet makkelijk zijn’, liet ze in een persconferentie voor vertrek weten. Dat het gezin er naar later bleek een bezoek aan een pretpark had gebracht, viel niet in goede aarde.

 

 

 

                        

 

 

 

Verzamelde reacties op het beeld

 

”Het beeld dat een jaar na het overlijden van Hazes werd geplaatst kan niet op algemene bewondering rekenen. Een Amsterdamse van tegen de vijftig die bij het beeld staat te kijken zegt: ‘Zo kun je van iedereen wel beelden maken. Het is toch onzin, die man had een drankprobleem en nu staat hij hier op de markt te grijnzen.’ Het beeld dat in Hong Kong werd gemaakt krijgt volgens cabaretier Frans Mulder niet de schoonheidsprijs. ‘Vreselijk. Ik kom er elke dag langs en het lijkt nog het meest op een Laaf’, zei hij in een show twee weken na de plaatsing van het beeld.”

(Gerrit van den Berg, Nieuw Amsterdams Peil 21 februari 2006)

 

”Om met het absolute hoogtepunt uit de afgelopen periode te beginnen: Er staat een beeld voor Andre Hazes. Op de Albert Cuyp. Op 23 september werd het beeld door Johnny Kraaijkamp senior onthuld. En vijf minuten daarna startte de discussie over ‘mooi of lelijk'. Een volstrekt irrelevante discussie. Of het beeld mooi is, is alleen voor de naasten interessant. En zij vinden het mooi. Bij een eerbetoon gaat het er vooral om, of het ‘passend' is of niet. Dit beeld voldoet in alle opzichten aan dat criterium. Wat ook buitengewoon leuk is, is dat het beeld er iedere dag anders uit ziet. De ene dag heeft de grote volkszanger een zwarte hoed op. Wanneer het wat kouder is een ijsmuts en een shawl. Zelfs opstelling en merk van de blikjes bier zijn wisselend. De Amsterdammer decoreert zijn held naar eigen inzichten. Hij kijkt uit de hemel lachend toe, dat weet ik zeker.”

(uit een inmiddels opgeheven weblog)

 

Jouta (zie boven) besloot geen stappen tegen Rachel Hazes en Melvin Producties te ondernemen. 'Ik had geen zin om er veel energie in te steken,' zegt hij. 'Bovendien werd het beeld niet goed ontvangen. Ik vond het zelf ook niet zo mooi, het is een beetje kitscherig. In deze uitvoering is het een soort karaoke-achtige Chinees die op een barkruk zit te zingen. Daar wilde ik liever niet mee geassocieerd worden.'

(Elsevier, 5 oktober 2005)

 

”Over het algemeen hoor je weinig klachten over de esthetiek van het beeld van Hazes. ,,Zó was-ie.'' Maar ik zie er vooral de goedkeuring in terug van een weduwe die helemaal naar China reisde om de vorderingen van de kunstenaars te inspecteren. Zoals een schrijversweduwe de dagboeken van haar man vóór publicatie zuivert van zijn lelijkste misstappen. Het beeld toont ons een jonge, goed verzorgde en netjes gekamde kloon van Hazes, een man van brave liedjes op de EO-jongerendag. Een beeld zonder blues, zonder smart, zonder verloedering – zonder Hazes dus.”

(Frits Abrahams, NRC 26 september 2005)

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

André Hazes (1951-2004)

 

André Hazes werd 30 juni 1951 geboren in de Gerard Doustraat in de Amsterdamse Pijp, drie hoog achter, in een arm gezin met zes kinderen. Toen Hazes als achtjarige op de Albert Cuyp stond te zingen, ontdekte Johnny Kraaijkamp hem.

 

Optredens in de shows van Johnny (Kraaijkamp) en Rijk (de Gooyer) volgen. 'Eenzame kerst' is in 1976 de eerste hit, vele volgden zoals 'Het is koud zonder jou', ‘Een vriend', 'Een beetje verliefd' en 'Zeg maar niets meer'. Er is een term bedacht om zijn genre aan te duiden: Levenspop.

 

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bewonderaars eren hun idool, zeker op zijn sterfdag, met bloemen en blikjes bier.

    

 

 

 

 

                  

 

 

 

 


 

hoek Albert Cuypstraat / Eerste Sweelinckstraat

 

Foto’s: september 2006 en 2010

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Zuid

 

Monumenten in Amsterdam: portretten