Kristalheldere nacht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cristal clear night door Jehoshua Rozenman, 2013

 

 

Metafoor voor het leven

 

Jehoshua Rozenman stapte in 2007 over op glas om zijn ideeën vorm te geven. Hij werkt met gegoten glas in de verloren was techniek. Het materiaal is een metafoor voor het leven: sterk en breekbaar. “De vraag of een stuk de tijd trotseert of stuk valt op de grond vind ik interessant. Glas is voor mij niet de boodschap maar de brug om die boodschap over te brengen.”

 

In 1997 had Rozenman een tentoonstelling in het Stedelijk Museum in de hoofdstad met veertien beelden van zichzelf in materialen als zout, zand, deeg, rubber, zaagsel, mest, papier-maché en chocolade. Ook hier fungeerde het materiaal als metafoor voor de vergankelijkheid van het leven. Rozeman: “Ik betoog dat vergankelijkheid mooi is en 's levens deel”.

 

 

 

 

 

 

Ongrijpbaar en onverklaarbaar

 

Rozenman haalt zijn inspiratie uit de stad. Tijdens dagelijkse wandelingen schetst hij het verval dat zich in allerhande voorwerpen en bouwsels laat zien als je er oog voor hebt. “Mijn beelden zijn abstract, hoewel er machineachtige elementen in zijn te herkennen. Ze ontstaan vrij intuďtief, hoewel ik natuurlijk rationeel moet bepalen wat ik wil en hoe ik ze opbouw. Ze zijn ongrijpbaar en onverklaarbaar, een beeld moet (over)brengen wat ik voel.” “Dromen en angsten geef ik vorm in mijn werk waardoor aspecten soms ongrijpbaar zijn. Ik balanceer op een grens.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Jehoshua Rozenman (1955)

 

www.jehoshuarozenman.com

 

 

Rozenman werd geboren in Israël en volgde in Amsterdam een opleiding aan de Rijksacademie. Sinds 1979 woont en werkte hij in Amsterdam, inmiddels afwisselend ook in New York.

 

 

 

 


 

 

ArtZuid 2013, Internationale sculptuurroute

 

langs de Apollolaan, Churchilllaan, Minervalaan en Zuidas in Amsterdam

 

 

Thema: Global Art

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina ArtZuid 2013