Spanten en kanten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twee-eenheid onderweg (Hms Leibnutz / Hms Arouet) door Vincent van Delft, 201x

 

 

 

 

                                        de kant ‘Hms Arouet’

 

 

 

   de kant ‘Hms Leibnutz’

Tweedeling

 

Het gedeelte van het schip dat zich onder de imaginaire waterspiegel bevindt, is van hout, het gedeelte daarboven van zeildoek. Van Delft: “Vanuit onderwaterperspectief wordt de wereld boven net zo vervormd als het geval is wanneer wij van bovenaf in de diepte staren, alleen dan omgekeerd, wat boven water is wordt vervormd, onderwater blijft vormvast. Dit verbeeld ik door het verschil in materiaal.”

 

Ook in voor- en achterkant is er een tweedeling in de boot, de houten spanten zijn aan éen kant beschreven met tekstflarden van Leibniz uit de 15e eeuw in twaalf talen.

 

Hij schrok mogelijk terug voor het gedachtengoed van de filosoof Spinoza die stelde dat god de natuur is. Leibnitz veronderstelde daarop het bestaan van ‘monaden’: eenheden van verschillende bewustzijnsgraden die altijd zichzelf blijven ook al veranderen ze, ze kunnen niet gedeeld worden en vormen de basis van alle leven. Voltaire (geboortenaam Arouet) viel deze theorie aan.

 

Twee verschillende kanten, maar onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

 

 

 

 

 

 

Van Delft: “Water speelt al mijn hele leven een belangerijke rol. Bij wie niet? In mijn werken “rondom water” over boven- en onderwater speel ik met twee werelden waartussen de afstand nihil is, het leven zo verschillend. Ze kunnen niet bij elkaar komen, zo vlak bij.”

 

 

 

 

                                                                   schildering = reflecties van de natuur in water weerspiegeld

 

 

 

                                                                                                de rode lijn symboliseert de waterlijn

 

 

 


 

Vincent van Delft  (1957)

 

www.vincentvandelft.nl

 

Van Delft: “In het ruim van de Rijnaak Jolles bevond zich een grote houten sloep in restauratie. Van de aanwezige materialen zoals teer en canvas maakte ik dankbaar gebruik. In contrast met de moeizame arbeid bij restauratie van de sloep dacht ik aan de natuur waar herstel binnen een organisme toch schijnbaar moeitelozer tot stand komt. Uit fantasie en observaties kwamen verschillende werken over dit onderwerp voort. De cyclus van verval, herstel en vernieuwing zijn terug-kerende thema’s binnen mijn werk.”

 

 

 

                                                                                                         model hansa-kogge

 

 

 


 

Tentoonstelling Kunst op Stapel in de tuinen van Kasteel Stapelen, Boxtel

 

Foto’s: zomer 2017

 

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Kunst op Stapel