Prikker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoogovenarbeider door Wilfried Put, 1970

 

 

Herziening Amsterdams beeldenbestand

 

Midden negentiger jaren heeft Amsterdam pogingen ondernomen het beeldenbestand te inventariseren en waar nodig beelden op te knappen, te herplaatsen of te verwijderen. De werkgroep 'Opwaardering' moest de collectie kritisch doorlichten. Enkele citaten uit krantenberichten:

 

Het beeldenbestand in de Amsterdamse binnenstad wordt de komende jaren drastisch opgeknapt. Niet alleen zullen diverse beelden naar een andere plek moeten verhuizen, ook krijgen verwaarloosde beeldhouwwerken een grondige opknapbeurt.

(citaat uit het Parool, 9 juni 1995)

 

 

Het Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft 700.000 gulden uitgetrokken voor de actie 'Opwaardering'. De 'collectie Amsterdam' telt 442 officieel bij het Stedelijk Museum geregistreerde beelden. De meeste staan er nog redelijk verzorgd bij, maar 75 beelden verdienen volgens het fonds een beter lot: restauratie, een andere plek of een grondige opknapbeurt. Voor tien beelden betekent de actie evenwel een roemloos einde in het depot. Zij zijn volgens het fonds zo verwaarloosd of beschadigd dat ze uit het straatbeeld dienen te verdwijnen. Tot nog toe worden beelden die de tand des tijds niet hebben doorstaan, opgeslagen op een van de gemeentewerven. Het fonds zou het liefst zien dat de gesneuvelde beelden worden opgebaard in een openbaar depot, waar ze de laatste eer kan worden bewezen.

(citaat uit het Parool, 30 maart 1996)

 

 

 

                              

 

 

 

Eens geplaatst, altijd geplaatst. Onder dat motto weigeren de beeldend kunstenaars in Amsterdam mee te werken aan het plan van het Amsterdams Fonds voor de Kunst een groot aantal beelden een andere plek te geven. Om toch zelf te bepalen hoe de openbare ruimte wordt ingericht, wil het fonds in de contracten met kunstenaars de clausule opnemen dat kunstwerken na tien jaar mogen worden verplaatst.

(het Parool, 10 juli 1997)

 

Niet ver van het verzetsmonument van Leo Braat staat op de Slotermeerlaan een mooi bronzen beeldje van een arbeider. “Alleen de plek, vlak voor de Kwantumhallen, is te druk en te rommelig om zo'n mooi beeld tot zijn recht te laten komen. Dus hebben wij gezegd, zet het iets verderop, op een betere plek. Maar de maker, Wilfried Put, wil dat het zo blijft staan. Hij heeft er geen last van en zegt: 'Hoe drukker hoe beter.' In overleg met de stadsdeelraad Slotermeer is nu besloten te wachten tot de herinrichting van het Plein '40-'45. Dat ligt ernaast. Wie weet dat er dan een compromis uitrolt en alle partijen tevreden zijn.”

(Trouw, 11 juli 1997)

 

Uiteindelijk zijn de meeste beelden die moesten verhuizen of verdwijnen gewoon blijven staan. De Kwantumhallen achter het beeld van de hoogovenarbeider zijn wél verdwenen, er is nu een Aldi gevestigd.

 

 

           

                              

 

 

 

 


 

Wilfried Put (1932-2016)

 

Put volgde van 1950-1954 de opleiding bij het IVKNO (nu Rietveldacademie) en van 1955-1959 bij de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam. Zijn leermeester was o.a. Piet Esser, van hem maakte hij in 1986 een penning met diens portret (zie op deze site Amsterdam: de beeldhouwers, A t/m M).

 

 

www.wilfriedput.nl                    Wikipedia

 

 

 


 

Slotermeerlaan, Amsterdam

 

Foto’s: september 2008

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Slotermeer / Geuzenveld