Gitarist

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man met gitaar door Jacques Lipchitz, ca 1920

 

 

In 1913 ontmoette Lipchitz in Parijs Picasso en andere kunstenaars die kubistisch werkten. Hij raakte er door beïnvloed en werkte een aantal jaar eveneens in kubistische stijl. Lipchitz beschouwde het kubisme als een ‘fundamentele grammatica’, als een middel om steeds opnieuw het vormgeven aan volume, vlak en richting in een drie-dimensionale ruimte, te onderzoeken.

 

 

 

 

 

 


 

Jacques Lipchitz (1891-1973)

 

Wikipedia

 

Info Lipchitz

 

In de twintiger jaren begon Lipchitz weer met gebogen lijnen te werken. Lipchitz: “Plotseling ontdekte ik dat volume in de beeldhouwkunst door licht en schaduw wordt gecreëerd. Volume is licht. In een zacht afgerond of gebogen beeldhouwwerk kabbelt het licht over het oppervlak en kan het idee van volume, van de derde dimensie, verminderen of zelfs vernietigen. Wanneer de vormen van het beeldhouwwerk hoekig zijn, wanneer het oppervlak wordt gebroken door diepe insnijdingen en contrasten, kan het licht de ware sculpturale eigenschappen naar voren brengen.”

 

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  juli 2012

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina beeldenpark Kröller Müller