Brandstapel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fountain door Karel Appel, 1992 / 2001

 

Het werk is in 1992 gemaakt in Toscane en in 2001 in brons gegoten en geplaatst bij het Cobra-museum in Amstelveen ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van de kunstenaar. Appel was tevreden met de plek, hij vond dat het beeld goed paste bij de compositie van de omgeving; “en je kunt het vanaf elke plek zien”, aldus de beeldhouwer. In 2004 schonk Appel het originele werk uit 1992 aan het museum.

 

 

Brandstapelbeelden

 

In de 90-er jaren bracht Appel de zomer door op zijn landgoed Villa Licia in Toscane. Voor de wijnboerderij van zijn buurman en kunstverzamelaar Giulio Baruffaldi maakte hij tien bronzen sculpturen. De onderdelen voor de werken scharrelde hij bijeen op het erf en uit de schuren van de opdrachtgever.

 

Daarnaast assembleerde hij andere beelden. Hij gebruikte daarbij onder andere spullen waarmee wagens van (carnavals)optochten versierd werden. Appel voegde verder geboetseerde menselijke ledematen of dierkoppen toe en noemde de werken ‘brandstapelbeelden’. Fountain behoort tot deze serie beelden.

 

 

 

 

 

Je maintiendrai

 

Het verhaal gaat dat Appel de vogel bovenop een vrachtwagen gemonteerd zag en aan de chauffeur vroeg of hij hem mocht hebben. Een vogel staat voor Appel voor vrijheid, de vuist en klauw staan voor kracht. Op een vraag aan Appel in 1993 naar de betekenis van de gebalde vuist antwoordde de kunstenaar: “Je maintiendrai !”. Appel heeft zijn werk dezelfde titel meegegeven als de beroemde readymade van Marcel Duchamp uit 1917, een knipoog? Duchamp nam een urinoir, zette het op zijn kant en doopte het ‘Fountain’. Het bracht een aardverschuiving in de kunst teweeg.

 

 

 

 

 

 

 


 

Karel Appel (1921-2006)

 

Wikipedia

 

 

Assemblages: “Ik maak er wat anders van”

 

Appel in een interview met het Belgische Canvas in 2001 over zijn werkwijze bij het maken van beelden: “Ik ga veel naar India, daar koop ik in op oude markten, daar koop ik uit hout gehakte koppen op en dieren. Ik heb net een heel stel -in New Delhi- koeiekoppen opgekocht, witte, uit massief hout gehakt. Daar maak ik composities van, daar hak ik in en ga het anders schilderen. Dus ik maak er wat anders van. Maar dat heb ik altijd gedaan. Vroeger deed ik het van ouwe latjes die ik vond op straat. Die timmerde ik aan elkaar en beschilderde ik. Daarmee ben ik dus altijd bezig geweest.”

 

Appel bleef tot ver na zijn tachtigste actief. ‘Des te ouder ik word, des te sneller vernieuw ik. Ik leef met elan en enthousiasme, dat zie je aan de kleur’, zei hij. Hij voegde er echter aan toe dat alle ellende van de wereld ook haar weerslag vond in zijn werk.

 

Toscane

 

In 1989 kocht Karel Appel in Toscane het landgoed Villa Licia in de buurt van het dorpje Mercatale. Hij woonde in New York, maar bracht daarna de zomers van 1989-1999 door in Italië. In 2003 verkocht Appel zijn landgoed en was de Toscaanse periode geschiedenis. Drie jaar later overleed hij.

 

 

 

 

 

 

 


 

Sandbergplein, Amstelveen

 

Foto’s: juni 2014

 

 

Startpagina