Meeting point

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Knooppunt door Shinkichi Tajiri, 1974

                         

 

De eerste kunstwerken op vliegveld Schiphol dateren uit de jaren zestig. Rond 1974/75 breidde de luchthaven flink uit en werden op grond van de 1%-regeling verschillende kunstwerken voor de aankomst- en vertrekhallen aangeschaft. Zo kwam er de befaamde appel van Kees Franse, een bekend ontmoetingspunt. De vrucht raakte in de loop der tijd overdekt met geschreven boodschappen. De knoop van Tajiri is ook een ontmoetingspunt maar dat glanst als nieuw, voor krabbelaars hangt hij te hoog en is het oppervlak te glad.

 

 

Handelsmerk

 

Tajiri heeft daarna nog veel kunstwerken in knoopvorm gemaakt, het werd in de jaren negentig zijn handelsmerk genoemd. De kunstenaar: "Ik wilde een simpel en helder statement maken, iets dat ook mensen die niets van kunst weten direct zouden herkennen. Een knoop is een knoop. Met de interpretatie daarvan kan niets misgaan" en "Ik wil dat mensen zelf betekenis kunnen geven aan mijn kunstwerken”.

 

 

 

 

 

 

 


 

Shinkichi Tajiri (1923-2009)

 

Tajiri is in Amerika geboren uit Japanse ouders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden Japanners beschouwd als staatsvijanden en opgesloten in concentratiekampen, ook Tajiri en zijn familie. Om te ontsnappen aan het kamp meldde hij zich aan bij het leger en vocht mee in Italië. Na de oorlog studeerde Tajiri aan het Art Institute in Chicago, maar vertrok in 1948 naar Parijs uit protest tegen de behandeling die de Japanners in de oorlog hadden ondergaan.

 

In Frankrijk schoolde hij zich verder bij Zadkine en Léger en vestigde zich in 1956 in Nederland. Met Wessel Couzijn, Hans Verhulst, Ben Guntenaar en Carel Kneulman richtte hij in 1959 de ‘Groep A’dam’ op, het werk van de groep werd gekarakteriseerd als ‘de Cobra van de Nederlandse beeldhouwkunst’.

 

In het begin van zijn loopbaan maakte hij grillige objecten van schroot. Uit geldnood ging hij op zoek naar goedkope materialen en bij een schroothandelaar construeerde hij ‘junksculpturen’. Wegens plaatsgebrek moest hij deze beelden vaak weer op de schroothoop achterlaten. Later experimenteerde hij met uiteenlopende materialen, in 1967 maakte hij zijn eerste knoopsculptuur.

 

Wikipedia

 

www.shinkichi-tajiri.com

                                                                                     

 

 

 

 


 

Schiphol, Aankomsthal 1

 

Foto’s:  maart 2006

 

 

Startpagina