De zeepziederij Riviergod en Johannes de Doper, 1713 door Ignatius van Logteren (toegeschreven door buitenbeeldinbeeld.nl) Middenrisaliet met attiek Het huis met adres Weerwal 12-13 wordt beschreven als een pand met een middenrisaliet met attiek, bekroond door hoekvazen in Lodewijk XV-stijl. Een risaliet is een stuk van de gevel dat naar voren springt. Bij een middenrisaliet is het uitspringende gedeelte gelegen in het midden van de gevel. Een attiek is een verhoging boven de kroonlijst van een gevel om het dak aan het zicht te onttrekken. Het staande vlak dat zo ontstaat is soms versierd. Bij dit huis is een reliëf of grote gevelsteen aangebracht op het attiek met het onderschrift De rievier De Ley Ao.1713 Daar onder, op de gevel van de bovenverdieping, hangt een tweede gevelsteen in de vorm van een medaillon.
schoolplaat ‘ambachten’ Zeepziederij In het gebouw was zeepziederij de Zwaan gevestigd, opgericht in 1643. Zieden betekent koken, in een zeepziederij werden kokende olie en loog al roerend gemengd, Het loog verzeepte de oliën en bij afkoeling ontstond een zachte massa, de zeep. Als hennepolie gebruikt werd, gaf deze olie de zeep een groene kleur, de bekende groene zeep.
Pieter van der Ley De familie van der Ley was in het jaar 1713 eigenaar van de zeepziederij, Pieter Pieterz van der Ley voerde het bewind. De familie was doopsgezind en Pieter was diaken van de Waterlandse kerk. Diaken was binnen deze geloofsgemeenschap het hoogste ambt. Bij de Doopsgezinden of ‘de Dopers’ wordt de boete benadrukt door de doop van volwassenen. Doopsgezinden werden niet toegelaten tot openbare ambten en menigeen stapte daarom over naar een andere kerk, maar Pieter van der Ley bleef zijn geloof trouw.
Rivier- of stroomgoden
riviergod de Rijn,1765
De stroomgod de Lek en –godin de Linge, 1761; gezien de dikte van de steel wist niet iedere kunstenaar waar het peddel-achtige voorwerp ooit toe diende Ignatius van Logteren (1685-1732) Van Logteren was beeldhouwer te Amsterdam en van hem zijn minstens vier Neptunus-beelden bekend (zie Wikipedia). Een riviergod in de vorm van een Neptunus maakte hij in 1714 voor een beeldengroep die deel uitmaakte van een fontein. De fontein is bewaard gebleven en staat voor het huis Frankendael in Amsterdam. Een gravure uit 1719 laat zien dat de god altijd drietand heeft vastgehouden. De gelijkenis met het reliëf in Purmerend uit 1713 is treffend en de detaillering van de watervaas is precies hetzelfde in beide kunstwerken. De tijd (1713-14), het onderwerp, de stijl en de overeenkomstige detaillering laten toe het reliëf in Purmerend aan Ignatius van Logteren toe te schrijven. Ook van Logteren kende de functie niet van het peddelachtige voorwerp dat riviergoden als attribuut meedroegen in de Romeinse tijd, hij heeft simpelweg de drietand dichtgemaakt tot een blad.
Ansichtkaarten
1941, de ongedempte Where en de Weerwal
Rond 1900 en 1935; in de tussentijd is de beschildering van het reliëf veranderd Weerwal 12-13, Purmerend Foto’s: november 2009 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |