St. Petrus Sint Petrus door Artus Quellinus I, 1658-59
(48
cm) Links: het model in bezit
van het Rijkmuseum Amsterdam Midden: terracotta model
in de collectie van Koninklijke Musea
voor Schone Kunsten van België, Brussel Rechts: Petrus met (metalen?) sleutels in de
St.Andrieskerk te Antwerpen (Foto: begin 20e eeuw). Op recente foto’s zijn de
sleutels verdwenen Model Midden 17e eeuw woonde de beeldhouwer Quellinus uit de Zuidelijke Nederlanden jarenlang in Amsterdam vanwege de grote opdracht het nieuwe stadhuis van de hoofdstad van beeldhouwwerk te voorzien. In 1658, toen Quellinus tussentijds enige tijd in zijn Antwerpen verbleef, kreeg hij de opdracht een grafmonument te maken voor Petrus Saboth die op 7 juli dat jaar overleden was. Saboth werd begraven in de St. Andrieskerk, bij zijn leven was hij een weldoener van de kerk geweest. Quellinus maakte zoals gebruikelijk een model van het beeld dat hij in gedachten had. Een ‘bozzetto’ is een grove vroege versie, de daarna meer uitgewerkte versie heet ‘modello’. Een eventueel achteraf gemaakt model heet ‘ricordo’. De opdrachtgevers konden zich buigen over het voorgenomen werk en er hun mening over geven. Ook het Museum voor Schone Kunsten in Brussel bezit een model van de Petrus die Quellinus uiteindelijk maakte voor het graf van Saboth, maar een groter en grover exemplaar (90 cm). Attributen De apostel Petrus is aan zijn attributen te herkennen. In de uiteindelijke uitvoering in de kerk en in het model van Brussel, heeft hij de sleutels van de hemelpoort in de handen. Hij leunt op een omgekeerd kruishout, volgens apocrieve verhalen werd ook Petrus gekruisigd, maar ondersteboven. De kraaiende haan herinnert aan de verlooching van Jezus door Petrus. Artus Quellinus de Oude (1609-1668) Quellinus de Oude ofwel Quellinus I woonde vanaf 1648 of
1650 in Amsterdam en kreeg de opdracht het stadhuis op de Dam te decoreren met
beeldhouwwerk. Hij werkte vanaf 1650 vijftien jaar aan de opdracht, maar hield zijn atelier in Antwerpen aan. In de
periode 1650-1658 produceerde Artus bijna al zijn ontwerpen voor het
stadhuis, maar de uitvoering van de sculpturen liet hij grotendeels over aan
zijn medewerkers. Quellinus werd per werk betaald en had tussendoor de
handen vrij andere opdrachten aan te nemen. In 1658 was Quellinus voor enige tijd terug in Antwerpen, hij kocht er dat jaar een huis met opstal en grond, zijn zuster trouwde in september, hij verwierf verschillende opdrachten voor kerken - waaronder de St. Andrieskerk - en liet er juli 1659 een nieuw testament opmaken (bron). Wikipedia Quellinus: De Tijd uit 1931
Links: mogelijk Artus Quellinus door Ferdinant Bol, 1663
Rechts: Artus Quellinus door Balthazar Gerbier d’Ouvilly Rijksmuseum Amsterdam Foto’s: oktober 2013 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Startpagina Beelden in het
Rijksmuseum |