Bijentafels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de bijen door Frank Mandersloot, 2004

alias Tafels & Bijen, alias Bijentafels, alias 'Folly for the bees'

 

Verbeelding

 

Vier op elkaar gestapelde tafels, de onderste twee van beton en de bovenste twee van Azobe-hout. De onderste tafel staat beneden het wegdekniveau, ter hoogte van de verlaagde trambaan en -halte. De tafels verwijzen naar Amsterdam, de stad die op palen is gebouwd. De stapeling verbeeldt de verschillende niveaus in de openbare ruimte, van de verdiepte halte tot de hoge dijk waar de treinen op rijden. Ook in de opvallende draaiing ervan wordt de omgeving herhaald: de betonnen tafels volgen de richting van de gebouwen in de directe omgeving en de houten tafels staan in de abstractere noord-zuid as, alsof het lichtere hout een link legt met een symbolische richting en het concrete beton eerder verwijst naar de veel tastbaarder omgeving.

 

Onder de bovenste tafel hangt een stalen rooster met daarop bijenkasten. De bijen vormen een extra verkeerslaag boven de kruising. De bijenkasten worden beheerd door imkers; in samenwerking met de stadsecoloog is een plan gemaakt voor een bloemrijke groenvoorziening in de omgeving. Het idee is dat de buurtbewoners, door bij te dragen aan de plantengroei en daarmee aan het welzijn van mens en bij, zich sterker verbonden zullen gaan voelen met deze plek.

De kunstenaar heeft 9 jaar aan het project gewerkt.

 

 

 

                                           

 

 

Bijen en kunst

 

Het kunstwerk van Frank Mandersloot staat op een plaats die niet onmiddellijk met honingbijen wordt geassocieerd. Het toont een relatie tussen mens en natuur die zelfs midden in de stad aanwezig is. In de stad zijn bijen afhankelijk van mensen. Tegelijk zijn bijen ook een graadmeter voor de gesteldheid van de stad. Dat is een relatie waar we niet alle dagen bij stilstaan, maar die door specialisten verspreid over de hele wereld wordt onderzocht. Het gaat hier om de leefbaarheid van de stad. Niet de fysieke maar de mentale leefbaarheid, het gebied van de omgevingspsychologie. Kort gezegd komt het erop neer dat groen en bloemen een positieve invloed hebben op de geestesgesteldheid van mensen.

 

(uit: 'Voor de Bijen': Barometer voor leefmilieu)

 

 


 

Chat in 2005

 

Tinebetondorp2: Ja, die Bijenkorven waarvan ik me afvraag of er echt bijen inzitten?

Rob20: Was oorspronkelijk wel de bedoeling.

Meteorry: Vind het wel grappig die grote bijzettafeltjes in de openbare ruimte.

Robbinson: Bij het Rietlandpark toch?

ElseKramer: Ja hoor, allemaal goed, aan de ene kant Rietlandpark, daarnaast de Piet Hein tunnel en op de hoek deze vrolijke grote tafels. Jammer dat het niet gelukt is met de bijen, maar verder vind ik het een van de leukste kunstwerken in de openbare ruimte.

dusseldorp: Waarom lukte het niet met de bijen?

Stewart Leiwakabessy: Volgens mij wilde het niet lukken met de bijen omdat er te weinig flora in de buurt is, wat uiteraard nodig is.

 

 

 

                                        

 

 

 


 

Voor het hoofd gestoten

 

De Volkskrant komt januari 2008 met het bericht dat het kunstwerk slachtoffers maakt. Een voorbijganger liep tegen een poot op en werd per ambulance afgevoerd. Navraag in een kantoorgebouw op een nabijgelegen bedrijventerrein levert nog zeven slachtoffers op met blauwe ogen, builen of hoofdwonden en de suggestie van één van hen de poten van de tafel in te korten.

Kunstenaar Frank Mandersloot voelt daar weinig voor en wijst op de eigen verantwoordelijkheid van de voorbijgangers, de mensen hebben volgens hem de plicht op te letten.

Het stadsdeel Zeeburg had al een brief van een slachtoffer ontvangen. De stadsdeelwethouder: ‘Ik ga nog eens goed kijken naar de veiligheid rond de tafels. Het leek me een incident, maar dit soort ongelukjes komt blijkbaar vaker voor. Reden genoeg om er even serieus naar te kijken.’

 

(naar de Volkskrant, 16 januari 2008)

 

 


 

Maaskeien rond kunstwerk voor de bijen

 

Persbericht 29 augustus 2008

 

Stadsdeel Zeeburg laat een strook maaskeien aanleggen rondom het kunstwerk Voor de Bijen van gestapelde reuzentafels. De kleurige en deels uitstekende keien werken als waarschuwing voor mensen wanneer ze nietsvermoedend dicht bij het kunstwerk komen en tegen de hangende tafelpoten aanlopen.

 

Kunstenaar Frank Mandersloot heeft de aanpassing rond zijn kunstwerk ontworpen. De maaskeien van grijze en rode kleuren zorgen voor een mooie overgang van de rode klinkers naar de betonnen tegels rondom het kunstwerk. Deze kleurovergang tast het aanzien van het kunstwerk niet aan. De ervaring met dergelijke keien is dat voetgangers niet over deze keien heen, maar om de keien heen lopen. De betrokken instanties, waaronder de stichting gehandicaptenoverleg, kunnen zich vinden in dit ontwerp.

 

Het kunstwerk Voor de Bijen bestaat uit vier reusachtige gestapelde tafels, samen zestien meter hoog. Onder de derde tafel hangen acht bijenkasten. Frank Mandersloot heeft negen jaar aan het kunstwerk gewerkt. Ruim voor de officiële opening in 2004 is het kunstwerk getest op veiligheid. Een extern veiligheidsbureau en verschillende andere instanties keurden het ontwerp goed. Voor visueel gehandicapten werden waarschuwingstegels geplaatst. Desondanks liepen er wel eens – met name goedziende – voetgangers tegen de tafelpoten aan.

 

 

 

                                        

 

 

 

 


 

Frank Mandersloot (1960)

 

Wikipedia

 

 

 

                       

 

 

 

 


 

Panamalaan / Fred Petterbaan, Rietlandpark

 

Foto’s: maart 2007 en 2010

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Startpagina Zeeburg