Corned Beef Blik Corned Beef van Herefort door Carolien Feldbrugge, 1995 Trafohuisje met mozaiek. Op het Hildo Kropplein stond oorspronkelijk een abattoir. Het ‘blik’ corned beef is daar een herinnering met een knipoog aan. Carolien Feldbrugge (1958) De onderwerpkeuze en uitvoering zijn typisch voor Carolien Feldbrugge. In het toegepaste kunst tijdschrift Bijvoorbeeld wordt ze het enfant terrible van de Groninger kunst genoemd. 1) Haar werk hangt duidelijk tussen de beeldende kunst en de toegepaste kunst in en koketteert daar mee. Op een Noordkunst-tentoonstelling in de Martinihal was een object van haar te zien waar men ook op kon zitten: de Ambassador De Luxe. Het gecapitonneerde object, toegerust met een gemakkelijk plankje voor een drankje en een voetensteun, dwong de argeloze tentoonstellingsbezoeker in een nare schuine stand die niets met comfort te maken had. De kunstenares maakte vervolgens een foto van degene die had plaatsgenomen. Toch is Feldbrugge niet alleen simpel met humor bezig. Zij ziet haar werk als vrij streng conceptueel, wat je aan het resultaat niet direct afziet. Zij noemt een aantal klassieke namen in de moderne kunst waar zij affiniteit mee heeft: Magritte, Duchamp, Warhol en Oldenburg. Van belang is voor haar dat je moet werken met middelen die een idee direct weergeven, dus geen nagemaakte materialen, zoals een krant van keramiek. Ook streeft zij naar het gebruik van materialen die niet beladen zijn, bijvoorbeeld Gamma-artikelen. De Nachtwacht, nageborduurd op een kussen, is voor haar veelzeggend. Burgerlijkheid wordt vaker door haar verwerkt in een kunstwerk. Haar Doe-Het-Zelf Etiquette behang is daar een voorbeeld van. Keurige damesbeentjes in de correcte houding zijn verkrijgbaar in een bouwpakketje. Feldbrugge gebruikt meubilair als medium, zoals een schilder werkt met verf. Werk van haar was vorig jaar te zien op de Salon Der Debutanten in Ponypark Slagharen, in Galerie Detail bij Visie Op Vazen en op de tentoonstelling Opleiding In Beeld van Academie Minerva. Dit jaar zal zij onder meer deelnemen aan een tentoonstelling in de Gele Rijder in Arnhem onder het thema auto's, met haar Dafje Met Koningin Beatrix. Het forse object van plaatstaal is beschilderd met een anamorfose en is demontabel. Feldbrugge noemt dit typisch een bouwpakketje voor de man. (uit: De Agenda, nr.
13 (1988-1989)
Hildo Kropplein Foto: maart 2007 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |