Dubbele implosie Double
implosion door Ewerdt Hilgemann, 2005 Kracht van lucht Hilgemann is vooral bekend geworden door zijn sculpturen-serie
"Implosion": geometrische vormen van staal die vacuümgetrokken zijn
waardoor ze implodeerden. Hij onderzoekt met zijn werk de kracht van de
elementen en met zijn implosies vooral de kracht van lucht. Luchtdruk was
voor hem een onvoorspelbare kracht die hoe langer hij er mee werkte, toch
beter voorspelbaar werd. “Smeden met lucht” noemt hij het. Zijn werk wordt
gerekend tot de geometrisch-abstracte kunst. In de catalogus van ‘Beelden aan de Linge’ is uit zijn mond opgetekend: “Waarom maakt een kunstenaar kunst? Zou hij dat kunnen beschrijven, dan hoefde hij zich niet in beelden te uiten. Kunst is communicatie, kunst is overlevingsdrang. Kunst is verwondering over het leven, verwondering over de krachten der natuur.” Ewerdt Hilgemann (1938) De in 1938 in Witten (Duitsland) geboren kunstenaar woont sinds 1970 in Nederland. Hilgemann werkte aanvankelijk heel systematisch en ontwikkelde kunstwerken die als basis een geometrische verdeling en wiskundige ordening hadden. Het streven naar een relatie met de exacte wetenschappen en zijn voorkeur voor het onpersoonlijke en objectieve waren daarin de uitgangspunten. Hij is internationaal bekendgeworden met zijn experimenten die de nadruk leggen op natuurwetenschappelijk, onpersoonlijk, abstract denken. Sinds 1980 raakte Hilgemann meer gefascineerd door natuurlijke en romantische aspecten en speelt het onvoorspelbare een grote rol in zijn werk. Zo liet hij ooit een zorgvuldig gepolijste marmeren kubus van een helling afrollen en gooide hij een stalen kubus van een flatgebouw. Door zo de resultaten van zijn eigen inspanning te vernietigen ontstond er iets nieuws: een 'creatieve destructie'. Implosie (Bij een
solopresentatie op de KunstRai 2001): Deze van oorsprong Duitse kunstenaar houdt zich al geruime tijd bezig met het 'smeden met lucht'. Hij gebruikt de ons omringende luchtdruk van 1 atmosfeer als beeldhouwkracht, zodat er geen hamer of bijtel aan zijn sculpturen te pas hoeft te komen. Hij last uit platen roestvrijstaal geometerische figuren, bijvoorbeeld kubussen, vierkante zuilen, piramides of tetraeders, die hij vervolgens leegzuigt, zodat de luchtdruk zijn krachten kan botvieren. Zo worden forse stalen dozen ontdaan van hun binnenvorm en plooit en krult het weerbarstige materiaal zich tot expressieve gestalten. Dit geweldloze krachtvertoon is symbolisch voor onze moderne beschaving, waarin de tegenstellingen tussen hard en zacht vervagen en die tussen man en vrouw worden opgeheven. Gustav Mahlerplein, Zuidas. Amsterdam-Zuid Bruikleen van de Aegon Foto’s: mei 2011 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |