Piramide

 

 

 

 

 

 

 

 

Piramide door Cornelius Rogge, 1994

 

 

 

                      

 

 

 

Een tent van steen

 

Het kunstwerk is robuust, gemaakt uit graniet en metaal, gemaakt om de tand des tijds te weerstaan. Een werk in groot contrast met de tenten die Rogge vanaf 1975 maakte, tenten die vergankelijk waren en in de loop der tijd door weer en wind uiteen werden gerukt. In 1987 maakte hij al een tenttoren van staal, daarover werd gezegd: ‘de bundeling van lijnen beeldt een krachtenspel uit, krachten die binnen blijven en krachten die wegvloeien.’ De piramide zou te zien kunnen zijn als een tent van steen.

 

 

 

             

 

 

In 1987 werd een piramidevorm van Rogge geplaatst bij een ziekenhuis in Leeuwarden. Rogge koos de vorm “omdat een piramide het symbool is van levenskracht”. Reizen naar Egypte hadden hem geïnspireerd.

 

 

 


 

Cornelius Rogge (1932)

 

Wikipedia

 

 

Cornelius Rogge studeerde aan de latere Rietveldacademie en de Rijksacademie voor Beelden kunsten in Amsterdam. Aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ’s Hertogenbosch heeft hij lesgegeven. In 1986 ontving hij de David Röell-prijs als erkenning voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de Nederlandse cultuur op het gebied van de beeldende kunst. Rogge wordt aangeduid als een beeldhouwer van archaische onderwerpen. Rogge's beelden hebben te maken met oerkrachten, het bovenzinnelijke, mystiek en mystificatie, vergankelijkheid en eeuwigheid.

 

In de zestiger jaren (‘de archaïsche periode’) ontstaan beelden, waarin Rogge een windhoos, zon en gebladerte een vorm geeft. In een volgende fase treedt de tafel op als een alledaags voorwerp waarop een metafysische wereld wordt geëtaleerd, ingesnoerd en verchroomd. Na de tafels gebruikte Rogge andere voorwerpen om essenties aan te bieden: vitrines, rugzakken, maskers, tenten. Rogge heeft belangstelling voor thema's als de tijd (vergankelijkheid), religieuze motieven, primitieve culturen, oerbeleving, geheimzinnige rituelen en klassieke mythologie.

 

Met gesloten tenten in het beeldenpark van het Kroller-Müller-Museum, waar de bezoeker tevergeefs zoekt naar een ingang, maakte Rogge het onzichtbare voorstelbaar, zichtbaar, tastbaar bijna. Citaat van Rogge: “Zo kwam ik op het idee een serie tenten te maken die ik binnenstebuiten keerde. Door deze radicale ingreep, ontsnapte de duisternis, die door niemand was betreden, slechts beschermd door een huiddunne vorm van canvas. Nu was het licht van de buitenwereld ingesloten, er omheen heerste de duisternis”.

 

 

Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 


 

Frederik Roeskestraat 84 (voor het Geert Groote College)

 

Foto’s: juli 2010

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Zuid