Truus en détresse ‘Truus en détresse’ door Charlotte van Pallandt, 1959 / 1984 / 1990 Truus Trompert Twintig jaar lang heeft het beroepsmodel Truus Trompert (1915-1977) Van Pallandt geïnspireerd. Aan de figuurstudies in de jaren vijftig bewaart Van Pallandt de beste herinneringen: ‘Prachtige bewegingen, inspirerend. Ze was ideaal voor me, elk van haar houdingen was een beeld. Ofschoon ze naar zwaarte neigde, was er niet de lome vracht van een Maillolfiguur of het blinde biologische zwellen van Marini's Pomona. Er was iets dartels in de Truus-verbeeldingen, iets slanks en rijzends, de beweging van wat leeft en ademt.’ In 1959 maakte ze het bronzen beeldje Truus en détresse. Truus is uitgebeeld in een treurige houding die zij aannam nadat een paar dagen daarvoor haar broer Cor was overleden. Halverwege de jaren tachtig werd het beeldje op aanwijzingen van Van Pallandt door een steenhouwer in steen gehakt. Het is een uniek exemplaar en flink groter dan het voorbeeld in brons. In 1990 werd het door de gemeente Amsterdam aangekocht en op het Begijnhof geplaatst. (citaat uit het Amsterdams Beeldenboek, 1996) Truus Trompert heette Anna Miljoenen hebben haar
aangestaard, slechts weinigen kennen haar naam. Maar de Nederlandse Maagd op
de Dam heet eigenlijk Truus. Zij
stond model voor de trotse dame van John Radeckers Nationaal Monument. Truus was Truus Trompert, veertig jaar
het favoriete naaktmodel van beeldhouwers en schilders als Mari Andriessen,
Dora Esser, Nic. Jonk, Hildo Krop, Constant Nieuwenhuijs, Charlotte van
Pallandt, Ellen Roos en Gerrit Jan van der Veen.
"Ik ben misschien wel een
paar duizend keer geportretteerd, geschilderd, getekend en
gebeeldhouwd," zei ze ooit. Maar haar begrafenis in 1977 werd slechts
door enkele kunstenaars bijgewoond. Dat is minder vreemd dan het lijkt, want
de overlijdensadvertentie in de krant meldde alleen het verscheiden van Anna
Sophia Maria Elisabeth Borghmans. Onder die naam kende vrijwel niemand haar,
want op de academie werden - uit gemakzucht of omdat de privacy dat vereiste
- alle modellen Truus genoemd. Flauw van
angst Trompert werd model uit noodzaak. Ze groeide op in een Amsterdams
arbeidersgezin dat elke cent goed kon gebruiken. Zus Rie en broer Cor stonden
vaak model en ook Truus meldde
zich bij de academie aan. "Een vriendinnetje vroeg me of ik voor haar
wilde invallen. Maar ik viel bijna flauw van angst en bleef net zo lang
achter het gordijn tot ze me kwamen halen. Ik heb de hele avond doodstil
gezeten. Ik schrok van de massa, maar toch vroegen ze me terug. Elke keer als
ik nieuwe gezichten zag, schaamde ik me. En elke avond als ik naar het
atelier ging, zei mijn moeder: 'Denk erom, je gaat niet naakt!" Truus kwam terecht bij Fred Carasso. "Hij beeldhouwde
alleen danseressen. Maar ik had vroeger ballet gedanst, dus die standen kende
ik. Ten slotte begon ik te geloven dat ik het kon en is het mijn beroep
geworden." Eind jaren zestig poseerde Truus voor het laatst. Dankzij
het verzetsverleden van haar man Bernhard Trompert kreeg ze eindelijk een
uitkering, het modellenbestaan was geen vetpot. Op 1 april 1977 overleed ze,
62 jaar oud. (citaten uit het Parool, 24 maart 1993) Charlotte van Pallandt, 1898-1997
Wilhelmina Een heel bekend beeld van van
Pallandt is ‘Wilhelmina’ geplaatst in Rotterdam (hardsteen) en den Haag
(brons). Toen zij stierf werd van Pallandt
gememoreerd als ‘de beeldhouwkunstige moeder des vaderlands’ en ‘de koningin
van de Nederlandse beeldhouwkunst’. Van Pallandt over haar manier
van werken: Ik werk voornamelijk met
figuur en portret. Het gaat mij om de vorm, hoe verkrijg ik een prachtig
gespannen vorm om tot een sterke expressie te komen, die enigszins benadert
wat ik voel. Het gaat om een
drie-dimensionale compositie, volumes hangen met elkaar in een nauw verband.
Van het beeld van Wilhelmina maakt ik een driehoek, van het hoofd tot de
voeten vangt ze licht op. Een prachtig model Van Palland: “Ik had in Amsterdam een prachtig model dat mij volkomen lag. Alhoewel ik precies op dezelfde wijze werkte met ieder beeld, inspireerde Truus mij in ’t bijzonder doordat ze zò plastisch mooi was. Dat was dus extra.”
Begijnhof, Amsterdam Centrum Foto’s: mei 2006 en april 2010 Startpagina buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden
in Amsterdam Centrum |