Niek Engelschmanbrug Faun met vogels door Hildo Krop,
1925 achtergrond: het Homomonument Het onbewuste, ongerepte In het begin van de 20e eeuw werden in Amsterdam veel bruggen gebouwd en verbouwd, het toenemende verkeer maakte brede vlakke bruggen noodzakelijk. Vaak werd sculptuur aangebracht typerend voor de Amsterdamse School. Voor meer dan twintig bruggen heeft Hildo Krop het beeldhouwwerk voor zijn rekening genomen. Vanag 1917 tot begin jaren dertig kwamen in Krops werk naast dier en plantmotieven ook fabeldieren, fauntjes, saters en de Griekse god Pan veelvuldig voor. Dit is terug te voeren op het boek `Pan' van Herman Gorter uit 1912, een belangrijke inspiratiebron voor Krop en zijn socialistische tijdgenoten. zij zagen de wereld in een groot kosmisch verband en voelden zich deel van het heelal. Protest tegen de onderwerping van de natuur door de mens paste hierbij. In `Pan' komt via het verleden en het heden van de arbeiders de omwenteling naar de toekomst tot stand, wanneer de `Eenheid van de Geest der Menscheid met het heelal' zal zijn bereikt. Pan is de god van het heelal, de faun is zinnebeeld van het onbewuste, de ongerepte natuur. De verbondenheid tussen mensen onderling en mens en dier was een hoofdmotief in Krops werk. (uit: Hildo Krop, Bruggenroute) Niek Engelschman
(1913 -1988) Een informatiepaneel bij de Niek
Engelschmanbrug: Actief voorvechter van de rechten en de positie van homosexuelen van 1939-1966. Schuilnaam Bob Angelo. Initiatiefnemer levensrecht (1939). Actief in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Oprichter / voorzitter van de ShakespeareClub (1946-1949) en het cultuur- en ontspanningscentrum COC (1949-1962). Ridder in de Orde van Oranje Nassau (1986).
Hildebrand Lucien Krop
(1884-1970) Krop was feitelijk van 1916 tot aan zijn dood stadsbeeldhouwer van Amsterdam, officieel werd de titel hem in 1956 als eerbetoon toegekend. Toen Krop een keer met Zadkine door Amsterdam liep, waar ondertussen veel van zijn beelden stonden, riep deze uit: 'Nom de Dieu, tu dois être millionnaire'. Krop was een veelzijdig
kunstenaar. Op een meubelfabriek leerde hij houtsnijden en van John Rädecker
leerde hij steenhakken. Hij werkte ook als keramist. Krop maakte geen
onderscheid tussen vrij en gebonden werk, maar zijn visie op kunst was wel onlosmakelijk
verbonden met zijn kijk op de samenleving: ''Zodra je je op het terrein van
de kunst beweegt, zeg ik gemeenschap.'' Info Hildo Krop Krop in Amsterdam Wikipedia Niek Engelschmanbrug over de
Keizersgracht / overgang tussen Raadhuisstraat en Rozengracht, Amsterdam
Centrum Foto’s: juli 2006 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden in
Amsterdam Centrum |