Pagaai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atlas der bewegingendoor Christoph Finck, 2006

 

 

Op de brug bij de St. Antoniessluis zijn in het wegdek twee vormen gelegd waarin in laag-reliŽf plattegronden lijken aangebracht. Die gedachte wordt versterkt door de geografische namen die te lezen zijn alslake aral, volgograd, singapore en jakarta. De ene plaat metaal lijkt op een peddel, een pagaai. Dat de kunstenaar dit waarschijnlijk ook zo bedoeld heeft blijkt uit de verantwoording die hij aflegt, daar is een ontwerpversie te zien waar de peddel een nog roeispaan is:

 

 

††††††††††††††††††††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††††

 

 

 

†††††††††††††††††

 

 

 

Citaten uit de toelichting van Finck op het voorstel (zie deze website):

 

De Jodenbreestraat bevindt zich op een strategische plek in de stad. Het is bijna de brug tussen het veelal door toeristen bezochte centrum en het veel rustiger oostelijke deel van de binnenstad.

 

De binnenstad is de grote trekpleister voor de toeristen, met name het westelijk gelegen gedeelte van het Centrum wordt veelal bezocht. Merkwaardig is dat dit met het oostelijk deel van de binnenstad veel minder het geval is. Het uitgangspunt voor het kunstvoorstel is juist om het oostelijke gedeelte van de binnenstad te 'ontsluiten'. Het dient om op onderzoekende wijze de rijkdom van dat deel van de binnenstad zichtbaar te maken en op beeldende wijze terug te laten komen op dat punt dat als de springplank geldt naar dat gedeelte van de oostelijk binnenstad, nl. de Jodenbreestraat.

Juist het kunstproject in de Jodenbreestraat kan een goede rol vervullen in het begrijpen van de stad en het stimuleren van het oostelijke gedeelte van de binnenstad. Het moet aantrekkelijk zijn voor bewoners, gebruikers en voor toeristen.

 

Via de kunst kan men iets laten zien van de rijke geschiedenis van het oostelijke gedeelte van de binnenstad. Het is natuurlijk mogelijk zonder historische context toch iets van de rijkdom van de Oostelijke Binnenstad naar boven te halen, eventueel kunnen ook combinaties gemaakt worden tussen historische, sociale, fysieke of 'verscholen' elementen; daaraan dient de kunstenaar een visuele beeldlaag toe te voegen die zorgt voor een prikkelende en aantrekkende werking.

 

Via de verbeelding worden er linken naar het oostelijke gedeelte van de binnenstad gelegd.

 

 

 

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††

 

†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† het begrijpen van de stad

 

 

 

†††††††††††††††††††††††††††††

 

 

 

 


 

Christoph Fin(c)k (1963, BelgiŽ)

 

 

Centraal in het werk van Christoph Fink staan de reizen die hij doorheen de wereld maakt. Zijn oeuvre, dat hij 'Atlas der Bewegingen' noemt, bestaat niet enkel uit landkaarten, maar ook uit notities, tabellen, berekeningen, foto's, sculpturen en geluidsopnames. Hij gaat daarbij niet enkel uit van objectieve gegevens, vooral de eigen subjectieve ervaringen staan centraal en bepalen het wereldbeeld. Deze reizen - te voet, per fiets, auto, trein of vliegtuig - zijn niet enkel een middel om een bepaalde bestemming te bereiken, ze zijn in feite belangrijker dan de eindlocatie zelf. Het gaat in zijn werk om het documenteren van de tussenstappen, tussen 'hier' en 'daar', over al de impulsen die men krijgt terwijl men onder-weg is. Tijdens zijn reizen maakt Fink haast continu korte notities, die nadien uitgeschreven en verwerkt worden in tekeningen, schemaís, sculpturen en tabellen.

 

Citaat uit: s.m.a.k. Gent

 

 

 

 

 

 

 


 

Jodenbreestraat

 

 

Fotoís:juni 2010

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Centrum