Simon Carmiggelt Simon Carmiggelt door Kees Verkade, 1988 Het bostbeeld van Carmiggelt is er gekomen op initiatief van acteur Ton van Duinhoven, Carmiggelt en van Duinhoven maakten ooit deel uit van het journalistencabaret. Het beeld staat aan het ‘Kronkelpad’ in het Weteringsplantsoen, de schrijver keek vanuit zijn werkkamer uit over het grasperkje. Onder de naam Kronkel schreef Carmiggelt columns in Het Parool, in 1947 verscheen “Kronkels kronkelpaden”. Het plantsoen omdopen in Simon Carmiggelt-plantsoen stuitte op praktische bezwaren en ook de meeste bewoners zagen er niets in, vandaar het Kronkelpad.
Noordhollandse Courant 6 oktober 1988 Geschenk van het Nederlandse volk Joost de Jong zocht uit hoe het in zijn werk was gegaan (‘Ons Amsterdam’, juni 2010):
Dat het beeld er gekomen is en zo snel, is het gevolg van een eenmansactie van de acteur Ton van Duinhoven. Van Duinhoven: “Ik was vrij goed met Simon bevriend en bewonderde hem. Na zijn dood bedacht ik dat er op het Weteringplantsoen een beeld van hem moest komen. Ik wist ook al wie dat moest maken, namelijk mijn goede vriend Kees Verkade, die ooit van mij een heel rake kop heeft gemaakt. Het moest een geschenk van het Nederlandse volk worden, want heel Nederland kende hem van de door hem onnavolgbaar voorgedragen ‘Kronkels’ op tv. Ik richtte de stichting ‘Standbeeld Simon’ op en vier dagbladen drukten kosteloos een oproep af. De giften stroomden binnen. De gemeente was nog het lastigst, want tal van afdelingen en commissies moesten hun toestemming geven. Normaal duurt zoiets een of twee jaar. Maar ik viel niet te stuiten, wist iedereen om te praten en binnen een paar maanden was het rond.”
De sokkel is van binnen hol en bevat de bijna halve meter hoge stapel giro-overschrijvingen van de talloze donateurs. Ook dit was een idee van Ton van Duinhoven. Zo blijft Simon Carmiggelt ook na zijn dood in nauw contact met zijn bewonderaars. Simon Carmiggelt (1913 – 1987) Carmiggelt, schrijver en columnist, is vooral bekend geworden door zijn columns ‘Kronkel’ in het Parool. De eerste verscheen in 1946 en tot aan zijn dood in november 1987 zijn er ruim 10.000 gepubliceerd. Slenterend door de stad vond hij zijn onderwerpen. Soms verwerkte hij gegevens verzameld in weken tot een samenhangend geheel, soms werd het cursiefje zo uit het leven opgeschreven. De geestigste Augustus 2010 is Carmiggelt uit zeventig kandidaten postuum tot de geestigste Amsterdammer gekozen door lezers van Het Parool. Uitspraken van Carmiggelt die in hoofden blijven hangen: ‘De geheelonthouders hebben gelijk, maar alleen de drinkers weten waarom’, ‘De vrienden die ik vroeger ontmoette in het café, tref ik nu bij de apotheek.’ En: ‘Geld maakt niet gelukkig, dat heeft het met armoe gemeen.’ Een lezer: Hij was iemand die leuk was en niet deed. Gewild conterfeitsel De bronzen kop van Carmiggelt is nogal in trek. Tijdens het Boekenbal van 1997 werd Carmiggelt, gemaakt door Dieuwke Abma - ter Horst, ontvreemd uit de portret-gallerij van de Stadsschouwburg. Zomer 2003 verdween de evenknie van de redactie van Het Parool aan de vooravond van de verzelfstandiging van de krant (het beeld stond er later weer, in het nieuwe onderkomen). In maart dat jaar werd een borstbeeld van de hand van Erwin de Vries bij de Simon Carmiggeltschool in Delft gestolen.
Kees Verkade (1941-2020) De carrière van Verkade kende een vliegende, legendarisch geworden start. Iedereen uit zijn entourage vertelt zijn eigen versie van het verhaal: De Amerikaanse fotograaf David Douglas Duncan, bekend van zijn boeken over de Vietnam-oorlog, bezocht in 1969 zijn uitgever in Haarlem en liet zijn oog daar vallen op de bronzen beeldjes van Verkade, die met een kraampje op de kunstmarkt stond. Duncan kocht er een paar en nam ze mee naar zijn studio in het Zuid-Franse St. Paul de Vence. Hij toonde ze zijn vrienden uit de toenmalige jet set van de Rivièra, en bezorgde Verkade zo in één klap een internationale clientèle met grote allure: schrijver Paul Gallico, Pablo Picasso, Kirk Douglas en mensen uit de top van het zakenleven dienden zich als kopers aan. In 1970 wijdde TIME-magazine een halve pagina aan Verkade. De opdrachten uit Amerika kwamen binnen in een voor Hollandse begrippen verbijsterende vorm: cheques met bedragen van tussen de 3 en 10.000 dollar, bestemd voor door de kunstenaar nader te bepalen beelden. Sinds 'Time' hem in 1970 'The hottest underground figure' van de kunstwereld noemde, is Kees Verkade uitgegroeid tot een van de bekendste Nederlandse beeldhouwers. Verkade is een ambachtsman, die vrijwel uitsluitend met herkenbare, menselijke vormen werkt: sporters en dansers in actie, clowns, acrobaten, zijn dochter, zijn vrouw. De emotionele lading van zijn beelden is krachtig en eenduidig, en dat maakt ze aantrekkelijk voor een groot publiek.
Ansichtkaarten
Eerste Weteringplantsoen, Amsterdan C Foto’s: mei 2010 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden in
Amsterdam Centrum Monumenten
in Amsterdam: Portretten |