De dingen des levens

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wijsheid en Wisselvalligheid door Joseph Mendes da Costa, 1905

 

 

 

                

 

 

 

Levensverzekeringsmaatschappij

 

Van de architecten A.J. Kropholler en J.F. Staal ontving Mendes da Costa een opdracht voor de versiering van zowel exterieur als interieur van een gebouw van de levensverzekeringsmaatschappij de "Utrecht" aan het Damrak in Amsterdam (1903-1905). Karakteristiek voor dit werk van Mendes da Costa is de gestileerdheid, het gebruik van strakke lijnen en vlakken en het afzien van detaillering. De vijf meer dan levensgrote beelden van zijn hand ter hoogte van de pui, symboliseren:

 

- Beschermende Liefde (vrouw met kind op de arm)

 

- Spaarzaamheid (vrouw met spaarpotje)

 

- Wijsheid het kwaad bedwingend (met het boek der wijsheid en een duivel neerdrukkend)

 

- Wisselvalligheid der Tijden (vrouw met kameleon en zandloper)

 

- Waakzaamheid (vrouw met hondje, op de hoek van de Karnemelksteeg)

 

 

Daarnaast de Onvoorspelbaarheid van het lot (boven de hoofdingang, een geknielde weduwe voor het rad of wiel van Fortuin).

 

Indekken

 

Deze symbolische voorstellingen raken aan de thema's en motieven die de verzekeringsmaatschappijen gebruikten in hun reclameaffiches: de wisselvalligheid van het bestaan en de mogelijkheid van verzekeren tegen de financiële consequenties van slechtere tijden.

 

De bouwheer en naamgever van het gebouw,  verzekeringmaatschappij 'Utrecht', nam het pand pas in 1935 in gebruik als bijkantoor.

 

Vrouwen

 

De beeldhouwer heeft voor de uitbeelding van de voorstellingen overal vrouwen neergezet, behalve voor de wijsheid. Voor de wijsheid staat een man, het is vermoedelijk een zelfportret..

 

 

 

        

 

 

 


 

Joseph Mendes da Costa (1863-1939)

 

Joseph Mendes da Costa werd vooral bekend door het vervaardigen van beelden en ornamenten voor gebouwen. Hij was van 1886 tot 1887 lid van de kunstenaarsgroep "Labor et Ars", die later de representanten zouden worden van de Nederlandse variant van de Art Nouveau. Hij is de wegbereider geweest voor de 20e-eeuwse kunst in Nederland, doordat hij als eerste beeldhouwer een monumentale, symbolistische stijl van strakke lijnen en heldere vlakken ontwikkelde.

 

Net als in zijn kleinere werk en bronzen plastieken heeft Mendes da Costa ook in zijn monumentale werk veel dieren, vooral apen en uilen, afgebeeld. Vanwege deze dierfiguren werd hij in 1914 doctor honoris causa in de biologie van de Rijksuniversiteit Groningen.

 

Wikipedia   

 

 

 

        

 

 

 

 


 

Damrak 28-30

 

Foto’s: juni 2006 en april 2010

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Centrum