Kunstenaarsverzet Kunstenaarsverzet 1940 – 1945 door Carel Kneulman, 1973 opgedragen aan Gerrit van der Veen Liggende figuur Het beeld is een abstracte verbeelding van een liggende figuur, waarvan de ledematen uit elkaar getrokken lijken. De gebalde vuist is een symbool van verzet, de hand vecht terug. Kneulman heeft ‘de mens Gerrit van der Veen, zoals hij in zijn kracht gebroken na zijn terechtstelling neerlag’ willen uitbeelden. Hij kreeg veel kritiek op de abstacte en expressionistische benadering van zo’n gevoelig onderwerp waaraan in die tijd de herinnering nog zeer levendig was. Hij wierp tegen dat bij een monument het niet van belang is dat er een gelijkenis is met de geportretteerde omdat het vooral om de nagedachtenis van de gebeurtenis gaat. Kneulman schreef de volgende tekst bij het beeld: “Het brons is als een
haastig opgeworpen barricade het is als een
geëxplodeerde granaat het is als een gevallen engel, een
Icarus het is als de verwarde
materie van een in elkaar- geklapte paraplu na een
herfststorm het is als het nog bewegend
restant van een vertrapt insect het is als een golf die op het
strand te pletter loopt het is als een laatste
heftige ademtocht van een moedig leven het is het permanent verzet
dat in zijn laatste realistische gebaar ons allen oproept durend
alert te zijn om durend creatief te
denken en te handelen.” Het Monument voor het
kunstenaarsverzet Op het monument staat de tekst: 'WAT DOE JIJ, NU JE LAND WORDT GETRAPT EN
GEKNECHT... GERRIT VAN DER VEEN' Het ‘Monument voor het kunstenaarsverzet’ is opgericht ter herdenking van Gerrit van der Veen. Gerrit van der Veen werd op 10 juni 1944 door de bezetter doodgeschoten.
Carel Kneulman (1915-2008) De beeldhouwers Piet Esser, Cor Hund en Carel Kneulman behoren tot de generatie van 1915 en komen voort uit de School van Bronner. Prof. Jan Bronner doceerde van 1914 tot 1947 aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Geïnspireerd door de naoorlogse beeldhouwtentoonstellingen in onder andere Sonsbeek, zocht Kneulman naar nieuwe vormen. Anders dan veel van zijn tijdgenoten wilde Kneulman nooit kiezen voor figuratie of abstractie, het voornaamste strijdpunt in die tijd. Kneulman was jarenlang docent aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en schreef daarnaast gedichten. Hij was erg betrokken bij de sociale belangen van kunstenaars en zette zich daar actief voor in. Plantage Middenlaan / Westermanplantsoen / Plantage Westermanlaan Foto’s: februari 2006 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden in
Amsterdam Centrum Monumenten in Amsterdam: WO II |