Moving the World

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moving the World door Scorselo& Swart, 2004

 

 

Damkeitjes over de hele wereld

 

Moving the World is een kunstconcept waarbij materiaal van de ene cultuur naar de andere cultuur is verplaatst. Moving slaat zowel op ‘emotionele beweging’ als op ‘verhuizen’. De makers noemen hun kunst Action Art.

 

De kunstenaars installeerden keien afkomstig van de Dam (het plaveisel werd daar vernieuwd) op negen beroemde pleinen in Ankara, Casablanca, Jakarta, Antwerpen, Cairo, Athene, Oslo, New York en Kopenhagen, steden die door de eeuwen heen een culturele of symbolische relatie met Amsterdam hebben opgebouwd.

 

In ruil voor de damkeien zijn stenen van al deze pleinen terugverscheept naar Amsterdam. Deze stenen zijn door de kunstenaars op het Wittenburgerplein geplaatst in de vorm van een windroos, daaromheen zijn damkeien gelegd. De punten van de windroos wijzen niet naar windrichtingen maar naar verschillende steden in de wereld.

 

 

Doel van het kunstproject

 

Volgens Scorselo & Swart staat het Damkeitje symbool voor culturele verscheidenheid en voor een brug die mensen en culturen met elkaar verbindt. Het kunstproject ‘Moving the World-De Dam’ is bedoeld om het kritisch denken te stimuleren en de diversiteit van de verschillende culturen te eren in het kunstwerk.

 

 

 

                                            

 

 

 


 

Scorselo & Swart

 

Joseph Scorselo en Fenna Swart (1948 en 1968)

 

Het internationale Kunstenaarsduo; Scorselo&Swart; (US-NY Scorselo & NL Swart) begint hun samenwerking in 1998 in AMSTERDAM met korte films en live kunstperformances.

 

 

Performances

 

In 1999 ontwikkelden zij de kunstvorm: de Art Action. In 1999 maken ze een serie van drie Art Actions op de Dam: De Dam Border Projects 1999. In de zomer van 2000 lopen zij in 100 dagen de Holland Border Walk 2000 en plaatsen tijdscapsules in 14 grensgemeenten. In 2002 kruisigen zij zich in: Crucifixion op het Museumplein in Amsterdam en daarna in Documenta, KASSEL. Met Surrender to Indifference evacueren zij het Spui en worden er gedurende een week 100 'slachtoffers' door de stad verspreid. Eerder, in 2001 maken zij 1000 stoelen op de Dam waarmee ze publiekelijk vraagtekens plaatsten bij het besluit van het Prins Bernhard Cultuurfonds om bijna drie ton uit te trekken voor nieuwe stoelen in de Nieuwe Kerk voor het huwelijk van prins Willem-Alexander en Maxima.

 

 

 

                     

 

 

 

 


 

Wittenburgerplein

 

Foto: maart 2008

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Centrum