Brenda Brenda door Lucien den Arend, 1982 Het werk staat voor een politiebureau. Op de site van de beeldhouwer heet het werk Brenda, bij stadsdeel Noord staat het te boek als ‘Boomblad’ (naar de vorm had het ook ‘Tong’ genoemd kunnen worden). “On the
day the sculpture was going to be placed Lucien den Arend drove ahead of the
truck transporting the sculpture which had the working title “discontinued continuity”. There was
plastic material filling the holes in the concrete base. Since the holes were
too small for his hands, Lucien den Arend asked some little girls on the way
to school to help him. This was how the sculpture received its name Brenda.
For it was she who took out the polystyrene.” Gesprekje: Agent: ‘Ik vind het niet mooi, het stelt niets voor’ Vraag: heeft u het ook niet in de loop der tijd leren waarderen ? Vanwege de sierlijke vorm bijvoorbeeld ? ‘Nee, ik moet het meteen mooi vinden, niet mooi blijft niet mooi’ Lucien den Arend (1943) Lucien den Arend houdt zich in zijn werk bij uitstek bezig met de beeldelementen lijn en vlak, de verbinding daartussen, en de relatie tussen het platte vlak en de ruimtelijke vorm. Zijn werk is een voortdurend onderzoek naar de vormaspecten van de beeldhouwkunst. (uit: Beelden op de
Floriade, 1982) De sculpturen van Lucien den Arend zijn uitgevoerd op basis van mathematische principes en krijgen daardoor zowel een streng uiterlijk als een heldere vorm. In de jaren zeventig ontstond een reeks orthogonale constructies: rechthoekige vlakken die loodrecht op elkaar werden geplaatst vormde het raamwerk waaraan de werken hun vorm ontleenden. Later volgde een ontsnapping aan de rigide regels die hij zich toen stelde. De beeldelementen lijn en vlak en de doorlopende verbinding daartussen vormen de basis voor zijn werk, waarin evenwicht, continuďteit, logica en methode belangrijke aspecten zijn. (uit: Beeldenpark
Drechtoevers, 1996) Waddenweg, Amsterdam Noord Foto’s: april 2006 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden
in Amsterdam Noord |