'De ontwikkeling van de locomotief'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

'De ontwikkeling van de locomotief', ontwerp Piet Kramer, 1941

 

 

Stoom, electriciteit, diesel

 

De eerste stoomtrein in Nederland reed met 30 km/uur van Amsterdam naar Haarlem op 20 september 1839 en werd getrokken door een loc met de naam De Arend. In 1908 reed tussen Rotterdam Hofplein en Scheveningen Kurhaus de eerste elektrische trein in Nederland. Deze lijn was geëlektrificeerd met 10.000 volt wisselstroom, die werd opgewekt in een speciaal voor deze spoorlijn gebouwde centrale bij Leidschendam. In 1934 reed de eerste dieseltrein in Nederland van Amsterdam naar Arnhem.

 

Het Rhijnspoorplein ligt tussen de Sarphatistraat en de Wibautstraat en wordt doorsneden door de Weesperstraat. Op het noordelijke deel bevond zich vroeger de Weesperpoort, op het zuidelijke deel stond van 1843 tot 1939 het Weesperpoortstation. Vanaf 28 december 1843 was dit het vertrekpunt voor de nieuwe spoorverbinding naar Utrecht en Arnhem, aangelegd en geëxploiteerd door de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij. Vanaf 1881 vertrok hier ook de Gooische Stoomtram naar Diemen, Muiden, Naarden, Laren en Hilversum. Het beeldhouwwerk met de drie historische treinen herinnert nog aan het station.

 

 

 

                             

 

                                  ca 1922, ansichtkaart

 

 


 

Spoorwegmuur omver gereden

 

AMSTERDAM - Al meer dan vijftig jaar stonden de drie historische treinen - in miniatuur en uit zandsteen opgetrokken - vlakbij de ingang van het huidige metrostation Weesperplein. Als gebeeldhouwd monument, ter herinnering aan het vroegere Weesperpoortstation, ooit het Rhijnspoorwegstation.

 

Gisteren liepen de treinen - figuurlijk - 'uit de rails', nadat een PTT-vrachtwagen bij een ongeluk tegen hen aanbotste. Het sierelement aan de brug, ook wel 'Het muurtje met de treinlocomotieven' genoemd, raakte daarbij zwaar beschadigd. Wie indertijd daadwerkelijk het steen heeft gehouwen is niet duidelijk. Wčl is bekend dat het ontwerp is gemaakt door de beroemde Amsterdamse architect Piet Kramer, in zijn tijd een van de exponenten van de Amsterdamse School čn internationaal befaamd om zijn vele brugontwerpen.

 

( citaat uit Het Parool,  6 januari 1998)

 

 


 

 

 

Piet Kramer  (1881-1961)

 

Kramer, in dienst bij de afdeling Bruggen van de Dienst Publieke Werken, was de architect van vele Amsterdamse bruggen in het begin van de 20e eeuw. Hij was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Amsterdamse School, de expressionistische architectuurstroming in de hoofdstad tijdens het interbellum.

 

 

Kramer in Wikipedia

 

 

 

 

 

                          

 

 

 

 


 

Ansichtkaarten

 

 

 

                   

 

                              ca 1927, ansichtkaart

 

 

 

 

De trein uit Maastricht is op 8 juni 1921 vlakbij het Weesperpoortstation ‘gederailleerd’ door het uitzetten der rails door de hitte. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor.

(uit De Katholieke Illustratie van 15 juni 1921)

 

 

 

                                

 

 

 

 


 

Rhijnspoorplein

kruising Weesperstraat / Sarphatistraat;

Weesperpoort: brug 263 over de Singelgracht

 

Foto’s: januari 2007 en april 2010

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Centrum

 

Buitenbeelden in Amsterdam: Vooroorlogs