Hoe een engel te ontmoeten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

How to meet an Angel door Ilya en Emilia Kabakov, 2009

 

 

 

 

 

 

Klaar voor of met het leven?

 

De sociaal psychiatrische kliniek Mentrum kreeg in 2009 het ontwerp van het kunstwerk van het Russische kunstenaars echtpaar om niet. Het beeld deed nogal wat stof opwaaien. Op het einde van een ladder staat een man met rugzak, de armen gespreid naar de hemel. Sommigen zeggen dat hij klaar is om de kliniek te verlaten, de stad te omarmen en misschien een beschermengel te ontmoeten. Dat het over hoop gaat, over ondersteuning en de stapsgewijze weg naar herstel. Anderen zien er een oproep tot of uitbeelding van zelfmoord in, een val of sprong terug naar de aarde.

 

Metrum vindt de discussie niet negatief omdat dit moeilijke onderwerp daarmee bespreekbaar wordt. Striptekenaar Theo van den Boogaard denkt daar anders over: “alsof ze depressieve mensen een laatste duwtje willen geven. Beter zou een beeld zijn van Van Oekel met boven zijn hoofd zo’n spiraal die in strips vertwijfeling uitbeeldt.”

 

 

 

 

 

 

Reiken naar het hogere

 

Volgens de kunstenaars doet de verticale, opstijgende lijn van het kunstwerk denken aan een reiken naar het hogere. Naar hun idee dient een persoon in psychische nood zichzelf actief op te stellen om herstel te bewerkstelligen, wat gesymboliseerd wordt door het stapje voor stapje beklimmen van de ladder. Daarbij heeft de figuur een rugzak om, waarin zich de verworven geestelijke bagage bevindt. Het echtpaar Kabakov hebben geprobeerd in psychologisch opzicht een beeld te maken dat een menselijk accent aan het gebouw meegeeft; een accent waarvan zij vinden dat het in de hedendaagse, gemedicaliseerde en verzakelijkte psychiatrie broodnodig is. De op de top geplaatste figuur richt de blik en handen naar boven, dat straalt hoop op verbetering en het streven naar herstel uit.

 

 

 


 

Ilya en Emilia Kabakov (1933, Rusland)

 

www.ilya-emilia-kabakov.com                                   Wikipedia

 

 

Ilya Kabakov studeerde kunst in de Sovjet-Unie en maakte naam als illustrator van kinderboeken. Hij brengt met humor en ironie het absurde karakter van de sovjetsamenleving in beeld. In 1987 trok hij naar de westerse wereld, eerst naar Oostenrijk, later naar de VS. Vanaf het jaar van zijn huwelijk, 1992, werkt hij samen met zijn vrouw Emilia. Zij ontwijkten alle kunststromingen door verhalen te vertellen die iedereen aanspreken.

 

                                     

 

 

 

 

 


 

Constatijn Huygenstraat, Amsterdam-West

 

Foto’s:  maart 2012

 

 

Startpagina

 

Buitenbeelden in Amsterdam West