Erasmus Erasmus door Hildo Krop, 1934 Vossius-college Uitspraken De inscriptie voor de voeten van Erasmus luidt ‘qvi vitat molam vitat farinam’, Latijn voor ‘wie de molensteen mijdt, mijdt het meel’. Een vergelijkbaar meer hedendaags gezegde is ‘voor niets gaat de zon op’. De Latijnse spreuk is ontleend aan de Adagia van Erasmus. “Wie de industrie ontvlucht”, aldus Erasmus, “kan niet genieten van de winst zoals er ook mensen zijn, die het gedrag van hun vrouw niet kunnen verdragen, terwijl ze toch kinderen willen.” Erasmus besluit zijn commentaar met “Oute meli, oute melittai”, dat wil zeggen “Bang voor bijen? Dan geen honing!” Krop heeft drie Erasmus-beelden op zijn naam staan: in Gouda een borstbeeld aan de Agnietenkapel en in den Haag een beeld in de tuin van het Vredespaleis. Hij heeft meerdere filosofen uitgebeeld, in Amsterdam staan naast Erasmus ook Spinoza en Descartes naast een school. Desiderius Erasmus (1469-1536) Erasmus was een Nederlands Augustijner monnik, humanist, schrijver en filosoof. Zijn bekendste boek is De Lof der Zotheid uit 1511, een satire op misstanden van zijn tijd. Bij monde van de Zotheid (Stultitia), die samen met haar vijf dochters over de wereld heerst, worden dwaasheden aan de kaak gesteld. Naast kerkelijke autoriteiten worden ook kooplieden, vorsten en wetenschappers bekritiseerd. Het wordt gezien als een belangrijk invloedrijk werk in de westerse beschaving en het wordt beschouwd als een boek dat de weg vrij maakte voor de reformatie. het beeld staat er anno 2008 gemaltraiteerd bij
De intacte Erasmus, vooroorlogs Erasmus bestemd voor het Vredespaleis, 1937 Hildebrand Lucien Krop
(1884-1970) Krop was feitelijk van 1916 tot aan zijn dood stadsbeeldhouwer van Amsterdam, officieel werd de titel hem in 1956 als eerbetoon toegekend. Toen Krop een keer met Zadkine door Amsterdam liep, waar ondertussen veel van zijn beelden stonden, riep deze uit: 'Nom de Dieu, tu dois être millionnaire'. Krop was een veelzijdig
kunstenaar. Op een meubelfabriek leerde hij houtsnijden en van John Rädecker
leerde hij steenhakken. Hij werkte ook als keramist. Krop maakte geen
onderscheid tussen vrij en gebonden werk, maar zijn visie op kunst was wel
onlosmakelijk verbonden met zijn kijk op de samenleving: ''Zodra je je op het
terrein van de kunst beweegt, zeg ik gemeenschap.'' Info Hildo Krop Krop in Amsterdam Wikipedia Messchaertstraat, Amsterdam Zuid Foto’s: januari 2008 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden in
Amsterdam Zuid |