Naaktfiguur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Naaktfiguur door Frits Sieger, 1957

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naakt sta ik hier in de zon en wind,

in mist en regen, huiverend in mijn marmer.
In nacht en duisternissen een vereenzaamd kind,

wordt in de dageraad mijn lichaam warmer ?

 

 

 

 

Een ode aan het naakte meisje van Gerard den Brabander. Sommigen denken dat ze zich in de zon koestert, maar “ze luistert met gesloten ogen naar lieve woordjes, die iemand in haar oor fluistert”; voor de beeldhouwer Frits Sieger was het een meisje dat haar eerste liefdesmoment beleeft.

 

Voor het vervaardigen van dit beeld gebruikte Sieger een afgedankte hardstenen paal van een huis aan de Keizersgracht.

 

 

 


 

Frits Sieger  (1893-1990)

 

Frederik ( Frits) Sieger kwam uit een gezin waar ambachtelijke vaardigheid, liefde voor de kunst en politiek engagement de toon zetten en hij gaf al vroeg te kennen ‘in de kunst’ te willen. Maar voor zijn brood ging hij aan de slag als restaurator van etalagepoppen in was.

 

Sieger volgde aanvankelijk in de avonduren de lessen van de Oude Raedecker –de vader van John-, maar vervolgde zijn opleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten onder prof. Jan Bronner. Sieger, en in die tijd vele collega’s met hem, vertaalde de idealen van Bronners gemeenschapskunst op politieke wijze. De kunstenaar diende met zijn werk een bijdrage te leveren aan de strijd van de arbeidersbeweging. Met het oog op de massa moest dit met duidelijke middelen –b.v. door middel van de symbooltaal- en op herkenbare, dus naturalistische, wijze. Sieger ging behoren tot het groepje beeldhouwers dat, meestal in opdracht van de gemeente Amsterdam, zijn bijdrage leverde aan de sculpturale versiering van de volkswoningbouw in de nieuwe wijken. Hij behoorde evenals als Hildo Krop en Piet Kramer tot de Amsterdamse School.

 

Om in zijn levensonderhoud te voorzien –de opdrachten waren schaars in deze crisisjaren- stichtte hij een werkplaats voor de restauratie van etalagepoppen. Na de oorlog verruilde hij de etalagepoppen voor portretreliëfs (plaquettes), waarvan de productie hem een basisinkomen verschafte. Vele van de ongesigneerde plaquettes die men in de fabrieks- en andere bedrijfshallen aantreft, zijn van de hand van Sieger. In Amsterdam staan: PC. Hooft in de Jan Luykenstraat (1947), Naaktfiguur in het Vondelpark (1957), Woutertje Pieterse en Femke op de Noordermarkt (1971).

 

Frits Sieger

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

                    

 

 

 

 

                          

 

 

 

 


 

bij het Blauwe Theehuis, Vondelpark

 

Foto’s: juni 2006 (top), augustus 2008 en maart 2010

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Zuid

 

Buitenbeelden in Amsterdam: het mensbeeld