Reuzenschilderij

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reuzenschilderij door Houcine Bouchiba, 2001

 

 

De enorme schildering laat een vrolijke verzameling kinderen, volwassenen en planten zien. De voorstelling laat zich als een strip van links naar rechts en van boven naar beneden (of andersom) lezen. De personages hebben allerlei attributen als stokken en mutsen, ze maken gebaren, zoeken elkaars gezelschap en vallen zelfs in stukken uit elkaar. Bouchiba geeft de ingredienten van een verhaal en maakt daarbij gebruik van de stijl- en kledingkenmerken van de Noord-Afrikaanse cultuur. Iedereen die het schilderij ziet die kan er zijn eigen intrepetatie aan geven.

 

Ter gelegenheid van de renovatie van de klassieke honingraatflats in de Bijlmermeer in Amsterdam werd een aantal monumentale kunstopdrachten uitgeschreven voor de kopgevels van de flats. In de Bijlmermeer werd jaren intensief gerenoveerd, gesloopt en gebouwd. Het deel van de Bijlmer dat geen metamorfose onderging, en waar het oorspronkelijke stedenbouwkundig plan het best zichtbaar bleef, is het gebied tussen Ganzenhoef en Kraaiennest. Dit gebied wordt vanwege de kunstwerken op de flats wel het 'Bijlmermuseum' genoemd. De bedoeling was dat deze locatie een samenhangend parkgebied zou worden. Men streefde naar een geheel van kunstwerken, die per werk een oppervlak van 28 bij 10 meter bestrijken (de grootte van de kopse gevels). Opdrachten werd verstrekt aan Rein Jelle Terpstra (Groeneveen), Ton Slits (Kikkenstein) en Houcine Bouchiba (Gooioord).

 

 

 

 

 

 

 


 

Houcine Bouchiba (1956)

 

In zijn jeugd was hij bokser en deed hij voor zijn land mee aan internationale wedstrijden en zelfs aan de Olympische Spelen. Zo ontdekte hij de wereld buiten zijn geboortedorp. Hij uitgekeken op het boksen en stopte op zijn 23ste. Daarna verhuisde hij naar Nederland en vond een baan als conciërge bij het kunstenaarsinstituut Ateliers ‘63, toen nog gevestigd in Haarlem.

 

Via de studenten en docenten, zoals Jan Dibbets en Jan Beutener, kwam hij in aanraking met de kunst. Bouchiba bezocht samen met hen regelmatig tentoonstellingen. Tijdens een van die bezoeken zag hij in een Berlijns Museum Tunesische kunstvoorwerpen zoals zijn familie die ook vervaardigde. Dat was voor hem de aanleiding om zelf te gaan schilderen, hierbij aangemoedigd door de docenten van Atelier ’63. Bouchiba ontwikkelde een geheel eigen stijl waarin zijn Afrikaanse achtergrond doorschemert.

 

 


 

Gooioord

 

Foto’s: november 2006

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam ZuidOost

 

Amsterdam: Muurschilderingen