Saurussen Allosaurus* door Boudewijn Bollee, 1954 *kranten
berichtten mei 1954 over de plaatsing en schrijven over een tyrannosaurus Het Algemeen Handelsblad meldde dat de oppasser tweehonderd uur werk
in dit beeld had zitten. Maart 1956
vierde de 62-jarige reptielenverzorger Boudewijn Bollee zijn 50-jarig
jubileum als oppasser in Artis. Hij kreeg diverse schrijvende journalisten en
het polygoonjournaal op bezoek die hij vermaakte met anekdotes over de aanval
van een komodovaraan op zijn hand (“met twaalf hechtingen zat alles weer
dicht”) en een wurgpoging van een boa constrictor (“behoudens een grote
hoeveelheid op zichzelf vrij kleine bijtwonden, ben ik er goed van af
gekomen”). Hij kon het allemaal navertellen. De verslaggevers memoreerden ook
de kunstzinnige uitingen van Bollee, met name de saurussen werden vermeld.
Citaat uit De Tijd van 22 maart
1956: Autodidact Op 14 april 1951
besteedde de Telegraaf al aandacht
aan de “oppasser aller inwonenden van het reptielenhuis in Artis”. De verslaggever
was zeer gecharmeerd van de in schafttijd gemaakte plastieken. Een citaat:
”Zeer goed getroffen” meen ik te moeten zeggen tot de bescheiden Bollee, die
zich steeds figuurlijk en in werkelijkheid op de achtergrond houdt, terwijl
hij toch zulke mooie dingen maakt. Er zijn ook nog een gorillakop, een
kikvors, een paardje en nog meer bijzonder fraaie plastische uitbeeldingen
van Artisdieren in dit keukentje te zien. [..] - U hebt het
zelf geleerd? - Ik kreeg er
opeens aardigheid in. Ik was toen al een jaar of dertig en ben inderdaad zelf
begonnen. Heb nooit les gehad, maar voor de techniek heb ik veel, zo niet
alles geleerd van meneer Kaas. - Piet Kaas, de
beeldhouwer van Artis? [ NB: het was Jaap Kaas ] - Inderdaad
meneer, dezelfde. Ik liet hem zien wat ik gemaakt had en dan zei hij het
nodige.
latere toevoeging?
De Waarheid, 25 februari 1953 Een foto in het Algemeen Indisch Dagblad van 17 april
1953 laat zien dat het beeld geplaatst is. Het bijschrift vermeldt dat Bollee
de stegosaurus in vier maanden heeft vervaardigd uit cement, op twee-derde
van de werkelijke grootte en naar afbeeldingen in boeken. Eind december
1979 kwam het bericht dat de beelden op instorten stonden en niet meer gered
konden worden. De Waarheid van 31
december: “Ondanks pogingen van medewerkers van de technische dienst om het
beeldenpaar overeind te houden, is er volgens Artis geen redden meer aan. Het
blijft “cement om oud ijzer”.” Het bericht eindigt met “Het is niet bekend of
Artis de beelden afbreekt.” Samensteller
dezes, meent zich te herinneren dat de beelden tegen hoge kosten toen toch te
redden zouden zijn en dat een oproep gedaan werd aan de gemeente? aan
particulieren? de kostbare restauratie te financieren. De noodkreet had geen
effect en de beelden zouden teloor gaan. Toch staan ze er een kleine veertig
jaar later nog.. ansichtkaart met de beelden van Bollee; vermoedelijk jaren zeventig
(toen kwamen er kaarten in kleur)
rechtsonder: de
hydrosaurus staat anno 2017 niet meer in de tuin Boudewijn Bollee (1893-1957) Uit het Algemeen Handelsblad van 9 maart 1956:
Als jongen van 12 stapte hij op 29 maart 1906 Artis binnen, waar hij eerst hulpje
werd in het reptielenhuis. Na vervolgens bij de roofdieren, fazanten,
kraanvogels, runderen, kamelen en beren te hebben gewerkt, keerde hij in 1919
op het punt van uitgang terug: het reptielenhuis, waar hij sindsdien is
gebleven.
In 2017 werd bovenstaand terracotta-beeldje op Catawiki geveild. Achterop de naam van de maker: B.Bollee Dierentuin Artis, Plantage Kerklaan, Amsterdam Centrum Foto’s: juli 2017 Startpagina Buitenbeeldinbeeld |