Wolkenmeter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De man die de wolken meet door Jan Fabre, 1998

 

 

Van de wolkenmeter wordt gezegd dat hij symbool staat voor iedere kunstenaar, vanwege het streven naar het ultieme. Voor Fabre staat hij symbool voor iets anders: het balanceren op de grens van het mogelijke en onmogelijke.

 

Birdman

 

Het kunstwerk is gebaseerd op de film 'Birdman of Alcatraz' (1962). De gevangene Robert Stroud wordt dagelijks gelucht op de binnenplaats tussen hoge muren. Het enige contact met de buitenwereld bestaat uit het kijken naar de vogels, de vrije vogels. Hij observeert ze en wordt een gerespecteerd ornitholoog. Als de ‘birdman wordt vrijgelaten wordt hem gevraagd wat zijn plannen voor de toekomst zijn. Hij antwoordt: 'Ik ga de wolken meten'.

 

 

Broer

 

Het beeld is een hommage aan de jong gestorven broer van de kunstenaar. Een hommage aan zijn op 10-jarige leeftijd aan hersenvliesontsteking gestorven tweelingbroer zegt een andere bron. De Volkskrant  juni 2010: “In 1976 droeg Fabre een theatertekst op aan Emile, zijn vroeg gestorven broer die hij nooit heeft gekend. Het tweelingmotief, van een mythische ander die waanbeeld en incarnatie tegelijkertijd is, een bloedbroeder, een bondgenoot, speelt altijd een rol in Fabres veelzijdige werk. Hij heeft zijn eigen maatje gecreëerd, die hij kan bevragen en attaqueren. ‘Niets wat leeft, kan alleen leven’, zegt een personage in Fabres Sweet Temptations (1978). En: ‘Hoe krachtiger de aanwezigheid van ons beiden, hoe plezieriger het complot’ (tweelingbroers in Een familietragedie uit 1976). Bij Jan Fabre weet je nooit of hij de boel in de maling neemt, wel dat hij graag ‘tweezaam’ is.

 

 

 

 

 

 

Geest en materie

 

De plaatst boven het logo van het echtpaar Kröller Müller is door Fabre bewust gekozen. Huisvriend en architect Henry van de Velde ontwierp voor hun het embleem. Het bestaat uit een wit kruis in een geabstraheerd gewei en verwijst naar de legende van St. Hubertus. Het gewei is zinnebeeld van de materie, het kruis van de geest. Het stond voor het echtpaar voor hun lijfspreuk ‘Spiritus et Materia Unum’.

Deze drijfveer, geest en materie zijn één, waarmee het echtpaar een belangrijke kunstcollectie bijeenbracht, deed Fabre besluiten zijn kunstwerk boven dit logo te plaatsen.

 

 

 

 

 

 

De wolkenmeter doet met een aantal collega’s zijn veldwerk, ook in Gent, Brussel en Antwerpen neemt een onderzoeker de wolken de maat. Verder staan er nog opnemers in Rome, de VS en Japan. Zal nog interessant vergelijkingsmateriaal opleveren, zijn de Hollandse luchten echt anders?

 

 

 


 

Jan Fabre (1958. B)

 

Wikipedia

 

 

Tentoonstelling Hortus/Corpus, 10 april – 4 september 2011

 

Jan Fabre heeft aan de tentoonstelling de namen hortus (tuin) en corpus (lichaam) meegegeven. Fabre: “De tuin als een (mijn) lichaam, het lichaam als een tuin, de binnenkant wordt een buitenkant en de buitenkant een binnenkant. HortusCorpus is hokuspokus, de catechismus van mijn magie”. Fabre is begaan met het leven in zijn algemeenheid en is gefascineerd door de cyclus van leven en dood en verwonderd over het functioneren van het lichaam. Het corpus is onderwerp van onderzoek voor de kunstenaar, hij stelt o.a. de vraag ‘is the brain the most sexy part of the body?

 

De man die …

 

In de meeste kunstwerken is het conterfeitsel van Fabre te ontwaren, maar de alom aanwezigheid van zijn verschijning maakt het toch onpersoonlijk, alsof het om een acteur gaat in steeds wisselende rollen. De kunstenaar is gedoemd zichzelf te herhalen vindt Fabre. Niet alleen reproduceert of spiegelt Fabre zich voortdurend in zijn beelden, veel van die werken zijn ook spiegelend, en daarmee zelf weer herhalend, repeterend. Zoals de spiegelneuronen in het brein, dat sexy onderdeel, ook hun omgeving spiegelen. En door dat spiegelen begrijpen wij elkaar, is er compassie en empathie.

 

 

 

 

 

 


 

Museum Kröller Müller,  Otterlo, de Hoge Veluwe:   Wikipedia

 

Foto’s:  mei 2011

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina tentoonstelling Fabre 2011 in het Kröller Müller