Love sphinx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Love sphinx door Carel Kneulman, 1974

 

 

Sfinx

 

In de oude Egyptische cultuur is de sfinx half man half leeuw. De sfinx is een metgezel van de goden, de bewaker van heiligdommen. De Griekse sfinx is een gevleugeld, vrouwelijk monster, een brenger van onheil en dood. Elementen uit de Egyptische en de Griekse traditie werden in de westerse wereld in de loop van de 19e eeuw samengevoegd: de sfinx werd een goddelijk wezen of orakel en later vereenzelvigd met het 'hogere', 'het ideaal' of 'de schoonheid' in de kunst. De mystieke sfinx, in de gedaante van een onbewogen standbeeld, verwijst vaak naar het mysterie van het leven.

 

 

 

                              

 

 

Love sphinx is gemaakt voor de plek, de gemeente heeft daartoe opdracht gegeven:

 

 

                                                                                                                                        de Waarheid, 26 januari 1972

 

 


 

Carel Kneulman (1915-2008)

 

De beeldhouwers Piet Esser, Cor Hund en Carel Kneulman behoren tot de generatie van 1915 en komen voort uit de School van Bronner. Prof. Jan Bronner doceerde van 1914 tot 1947 aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.

 

Geļnspireerd door de naoorlogse beeldhouwtentoonstellingen in onder andere Sonsbeek, zocht Kneulman naar nieuwe vormen. Anders dan veel van zijn tijdgenoten wilde Kneulman nooit kiezen voor figuratie of abstractie, het voornaamste strijdpunt in die tijd.

 

Kneulman was jarenlang docent aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en schreef daarnaast gedichten. Hij was erg betrokken bij de sociale belangen van kunstenaars en zette zich daar actief voor in.

 

 

Wikipedia

 

 

                           

 

 

 

 


 

Eendrachtspark

 

Foto’s: september 2008

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam Slotermeer / Geuzenveld