Wicht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wicht door Oswald Wenckebach, 1950

 

 

Loes Weckebach (1919-2012), dochter van de beeldhouwer, heeft model gestaan voor dit beeld.  De eerste versie maakte Wenckebach in opdracht van de gemeente Leiden voor een nieuwbouwwijk. Het jonge meisje stond symbool voor de jonge groeiende wijk.

 

Uit de catalogus: Na de oorlog hield Wenckebach zich aanvankelijk vooral bezig met het maken van oorlogsmonumenten. In die tijd kwam hij in zijn vrije werk tot een geheel eigen stijl van gladde, gesloten volumes in combinatie met een fijne, haast grafische detaillering. Het beeld ‘Wicht’, gemaakt in 1950, is een vroeg voorbeeld van deze typische Wenckebach-stijl, die ook de humoristische kant van de beeldhouwer laat zien.

 

Bekende beelden van Wenckebach in dezelfde stijl in de openbare ruimte: Anton Philips (1951) in Eindhoven en Monsieur Jacques (1956) in Rotterdam en bij het Kröller Múller museum op de Veluwe.

 

 

 

 

 

 

 


 

Oswald Wenckebach (1895-1962)

 

Uit de catalogus: Oswald Wenckebach begon zijn loopbaan als schilder, tekenaar en graficus. Aangemoedigd door John Rädecker legde hij zich vanaf 1920 volledig toe op het beeldhouwen.

 

Wikipedia

 

Zelf ben je nooit tevreden, latere geslachten zullen er over oordelen

 

In 1953 kreeg Wenckebach de opdracht de watersnoodpenning te ontwerpen ten behoeve van het Rampenfonds. De ‘speciale’ verslaggever van de Leeuwarder courant (11 maart 1953) zocht hem in dat kader op en noteerde uit de mond van de kunstenaar:

 

“Hoe ik eigenlijk in de kunst terechtgekomen ben, ik herinner het me niet meer. Al heel jong wist ik dat ik die richting uit moest. Natuurlijk, ook ik idealiseerde me dat kunstenaarschap. Je zag je als artist met baret en cape door het leven gaan. Op zeker ogenblik merk je wel dat je alleen maar slaaf van je muze geworden bent. Je kunt er niet meer los van komen. Je moet altijd maar verder zonder ooit tevreden te kunnen zijn over de dingen die je uit je handen ziet komen. Wat je geest voorziet, is te mooi. De werkelijkheid, die je schept naar dat geestesbeeld, blijft altijd onvolkomen. en dan denk je maar steeds: ‘Ja, maar het werk waar ik nú mee bezig ben, dat wordt het’ … En natuurlijk is ook dat als het klaar is, weer niet wat je er jezelf van voorgesteld had.”

 

Over het ontwerpen van de penning zei Wenckebach: “Ik heb het bijzonder prettig gevonden op deze wijze iets te hebben kunnen bijdragen. Je voelt je als kunstenaar soms zo’n verschrikkelijk onnut mens. Dan ben je blij als je iets kan doen.”

 

 

 

 

                                                                     Loesje Wenckebach door Oswald Wenckebach, 1922

 

 

 

 

 

 

 


 

Beeldenpark De Havixhorst

Collectie Museum Beelden aan Zee

 

Nederlandse figuratieve beeldhouwkunst uit de 20e eeuw

 

 

Foto’s: augustus 2010

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina De Havixhorst BaZ

 

 

Startpagina De Havixhorst Eigen collectie