St. Petrus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sint Petrus door Artus Quellinus I, 1658-59

 

                                                       (48 cm)

 

 

 

    

 

Links: het model in bezit van het Rijkmuseum Amsterdam

Midden: terracotta model in de collectie van Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel

Rechts: Petrus met (metalen?) sleutels in de St.Andrieskerk te Antwerpen (Foto: begin 20e eeuw). Op recente foto’s zijn de sleutels verdwenen

 

Model

 

Midden 17e eeuw woonde de beeldhouwer Quellinus uit de Zuidelijke Nederlanden jarenlang in Amsterdam vanwege de grote opdracht het nieuwe stadhuis van de hoofdstad van beeldhouwwerk te voorzien. In 1658, toen Quellinus tussentijds enige tijd in zijn Antwerpen verbleef, kreeg hij de opdracht een grafmonument te maken voor Petrus Saboth die op 7 juli dat jaar overleden was. Saboth werd begraven in de St. Andrieskerk, bij zijn leven was hij een weldoener van de kerk geweest.

 

Quellinus maakte zoals gebruikelijk een model van het beeld dat hij in gedachten had. Een ‘bozzetto’ is een grove vroege versie, de daarna meer uitgewerkte versie heet ‘modello’. Een eventueel achteraf gemaakt model heet ‘ricordo’. De opdrachtgevers konden zich buigen over het voorgenomen werk en er hun mening over geven. Ook het Museum voor Schone Kunsten in Brussel bezit een model van de Petrus die Quellinus uiteindelijk maakte voor het graf van Saboth, maar een groter en grover exemplaar (90 cm).

 

 

Attributen

 

De apostel Petrus is aan zijn attributen te herkennen. In de uiteindelijke uitvoering in de kerk en in het model van Brussel, heeft hij de sleutels van de hemelpoort in de handen. Hij leunt op een omgekeerd kruishout, volgens apocrieve verhalen werd ook Petrus gekruisigd, maar ondersteboven. De kraaiende haan herinnert aan de verlooching van Jezus door Petrus.

 

 

 

                         

 

 

 

 

 


 

Artus Quellinus de Oude (1609-1668)

 

Quellinus de Oude ofwel Quellinus I woonde vanaf 1648 of 1650 in Amsterdam en kreeg de opdracht het stadhuis op de Dam te decoreren met beeldhouwwerk. Hij werkte vanaf 1650 vijftien jaar aan de opdracht, maar hield zijn atelier in Antwerpen aan. In de periode 1650-1658 produceerde Artus bijna al zijn ontwerpen voor het stadhuis, maar de uitvoering van de sculpturen liet hij grotendeels over aan zijn medewerkers. Quellinus werd per werk betaald en had tussendoor de handen vrij andere opdrachten aan te nemen.

 

In 1658 was Quellinus voor enige tijd terug in Antwerpen, hij kocht er dat jaar een huis met opstal en grond, zijn zuster trouwde in september, hij verwierf verschillende opdrachten voor kerken - waaronder de St. Andrieskerk -  en liet er juli 1659 een nieuw testament opmaken (bron). 

 

                     Wikipedia                 Quellinus: De Tijd uit 1931

 

 

 

      

 

               Links: mogelijk Artus Quellinus door Ferdinant Bol, 1663

 

                                                                                                   Rechts: Artus Quellinus door Balthazar Gerbier d’Ouvilly

 

 

 


 

Rijksmuseum Amsterdam

 

Foto’s: oktober 2013

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Rijksmuseum