Vondst

 

 

 

 

 

 

 

Bacchus vindt Ariadne op Naxos door / toegeschreven aan Adriaen de Vries, ca 1611

 

                                                      h 52,5 cm x b 42,0 cm x d 7,0 cm

 

 

Een man treft een vrouw slapend aan in een hemelbed. De gevleugelde Amor rechtsonder geeft aan dat er liefde in het spel is en de uil naast het liefdesgodje duidt op een nachtelijk tijdstip. Een sater of satyr (met bokkenpoten) licht het geheel bij met een fakkel. Satyrs zijn wezens in het gevolg van de wijn- en vruchtbaarheidsgod Dionysos / Bacchus en symboliseren wellust en vervoering. Voor het bed liggen de slippers van de slaapster, ze refereren aan de macht van vrouwen.

 

 

 

Bacchus en Ariadne

 

De ontmoeting tussen Bacchus en Ariadne vond plaats op het eiland Naxos waar Ariadne achtergelaten was door Thesus die ze had helpen ontsnappen uit het labyrint op Kreta.

 

Kenmerkende attributen die wijzen naar de personnages ontbreken in het tafereel op het reliëf. De scene die zich binnenshuis afspeelt (heel ongewoon, het wordt doorgaans in de openlucht gesitueerd), wordt nu geďnterpreteerd als het moment dat Bacchus zijn toekomstige vrouw Ariadne ontmoet op Naxos. Zowel de aanwezigheid van een satyr als Amor wijzen in die richting. Eerder werd gedacht aan een andere mythologische voorstelling:

 

Jupiter en Antiope

 

Ten tijde van de schenking aan het Rijksmuseum in 1935 werd vermoed dat de scene Jupiter / Zeus met Antiope voorstelt. Zeus was haar minnaar bij wie ze twee kinderen had, maar hij zou haar ook verkracht hebben. Bij die gelegenheid had hij zichzelf veranderd in een satyr.

 

Links: Algemeen Handelsblad, 26 september 1935

 

 

 

 

 

naast de slippers is het enige aanwezige kledingstuk een haarband

(de blauwe ‘strik’ is een reflectie)

 

 

 


 

 

Adriaen de Vries (ca 1556-1626)

 

Michelangelo en Rembrandt

 

Adriaen Pietersz. de Vries geldt als een belangrijk beeldhouwer. Hij bracht zijn leertijd door in Italië en werkte van 1589-1594 aan het hof in Praag. Na enige tijd in Rome te hebben doorgebracht accepteerde hij een grote opdracht voor de stad Ausburg. Vanaf 1601 werkte hij als hofbeeldhouwer (Kammerbildhauer) van de Habsburgse keizer Rudolf II in Praag.

 

Zijn stijl werd vrijer, losser nadat hij in Praag na de dood van Rudolf in 1612 niet meer voor het hof, maar in particuliere opdracht werkte. Hij ontwikkelde een impressionistische stijl zoals ook Michelangelo en Rembrandt in hun tijd. Bijnamen van Adriaen de Vries in de huidige tijd zijn dan ook: ‘De Michelangelo van het Noorden’ en ‘De Rembrandt van de beeldhouwkunst’. De Vries was een inspiratiebron voor Rodin: in zijn atelier had Rodin een reliëf van de Vries uit 1611.

 

Wikipedia

 

 

Rechts: Portret van de beeldhouwer, Hagenees van geboorte, door Hans von Aachen, ca 1595

 

 

 

  

       Uit het Vaderland 7 mei 1932:

       

 

 

 

 


 

Rijksmuseum Amsterdam

 

Foto’s: juli 2015

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Beelden in het Rijksmuseum