Hondjes Twee hondjes door Marjolijn Mandersloot, 2002 Persbericht: Stadsdeel
Slotervaart, 25 november 2002 Op woensdag 4 december 2002 worden van 10.45 uur tot 11.15 uur de beelden "De Hondjes" van Marjolijn Mandersloot feestelijk onthulddoor burgemeester Job Cohen en enkele speciale gasten. Gastheer deze ochtend is Henk Goettsch, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart/Overtoomse Veld. De beelden staan op de Postjesweg, op het viaduct ter hoogte van het Rembrandtpark. De opening vindt zowel op als onder het viaduct plaats. Aanleiding voor het plaatsen van het kunstwerk is de herinrichting van de Postjesweg, die in 1999 is voltooid. De Hondjes Het kunstwerk bestaat uit twee metershoge honden die symmetrisch aan weerszijden van de weg staan opgesteld. Ze zitten met hun rug naar het bovengrondse verkeer gedraaid en voeren de weggebruiker in gedachte mee naar het Rembrandtpark. Hoewel de honden met hun rug naar elkaar toe staan, tonen ze toch een onderlinge relatie. De uiteenlopende maten van de beelden - ruwweg 2 x 4 en 2,75 x 5 meter - zouden erop kunnen wijzen dat het moeder en pup betreft. De beelden doen denken aan de ja knikkende hondjes die je vroeger op de hoedenplank van een auto aantrof. Ze wekken de suggestie uit de auto te zijn gesprongen om bij het hek van het viaduct alvast de prikkelende geur van het park te mogen opsnuiven. Het park is een ontmoetingsplek van honden (én hondenbezitters). In dit opzicht vormen de beelden een afspiegeling van het dagelijkse uitlaatpatroon. Ze markeren daarnaast de overgang van stad naar park en andersom. Beleving van de beelden De beelden kunnen in de beleving van de diverse verkeersstromen sterk verschillen. Voor het verkeer dat onder het viaduct doorgaat, verrijzen de honden al in de verte. Voetgangers en fietsers worden als het ware verwelkomd door de weemoedige blik van deze brugwachters. Het viaduct zelf wordt in het kunstwerk betrokken en werkt in de verbeelding als een enorme hoedenplank. Verkeer dat bovenlangs passeert, ervaart de beelden vanuit een heel ander perspectief. Zij rijden of lopen tussen de beelden door en hun blik wordt via de honden meegevoerd naar wat zich beneden in het park afspeelt. Zo wordt het verlangen van de dieren om uitgelaten te worden, ook een beetje het verlangen van de stedeling naar rust en ruimte. Herinrichting Postjesweg De Postjesweg is heringericht omdat het aan onderhoud toe was. De aanpassingen aan het profiel bestonden uit het versmallen van de rijbanen om hard rijden tegen te gaan, het verwijderen van de parkeerplaatsen voor de verkeersveiligheid en het verleggen van de fietspaden voor de sociale veiligheid. Na beëindiging van de herinrichting is er, in overleg met bewoners, besloten dit kunstwerk op de Postjesweg te plaatsen, en wel op het viaduct ter hoogte van het Rembrandtpark. Het kunstwerk is betaald door zowel stadsdeel Slotervaart/Overtoomse Veld als het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Marjolijn Mandersloot (1959) Metafoor “In het werk van Marjolijn Mandersloot staat de mens
centraal, waarbij het beeld wordt gehanteerd als metafoor. Gebruikmakend van
de vertellende kracht van schijnbaar herkenbare voorwerpen wordt een spel
gespeeld met de werkelijkheid. (Stichting Voorheen De Gemeente, vhdg) Viaduct Postjesweg / Rembrandtpark Foto’s: februari 2008 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden in
Amsterdam Slotervaart |