Candy’s room

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Candy’s room door Pascalle Mansvelders, 2007

 

 

Engelen

 

Het centrale thema van kunstenares Pascalle Mansvelders is de engel. Engelen worden bijvoorbeeld afgebeeld als Batman en gaan vergezeld van een flard van een songtekst die in combinatie met het beeld of afbeelding tot nadenken moet stemmen. In Candy’s room heeft ze zichzelf afgebeeld als engel in samenhang met een liedregel uit de song ‘Candy’s room’ van Bruce Springsteen.

 

Mansvelders: “De teksten zijn een extra mogelijkheid tot communicatie met degene die naar het schilderij kijkt. Communicatie is voor mij een belangrijk doel van elk schilderij, of je nu aan de kant van de kijker of van de maker staat. En muziek, zo zegt men immers al eeuwen, is de taal van engelen. Ik geloof niet dat dat altijd alleen maar tonen van Bach hoeven te zijn.”

 

Bruce Springsteen

 

Bruce Springsteen is een soort van muze voor haar. Veel van haar werken hebben een titel die ontleend is aan een song van hem. “Ik vind zijn teksten geweldig, het lijkt of ze alleen over onze wereld gaan, maar dat is niet zo. Ze gaan vooral over die andere wereld waar ik zoop hoop. Dat is het: er zit hoop in. Misschien is dat typisch Amerikaans, maar ik heb dat nodig, die hoop op een andere wereld.”

 

De Limburger, 31 december 2009

 

 

 

 

Candy’s Room van Bruce Springsteen, Darkness On The Edge Of Town, 1978

 

In Candy's room there are pictures of her heroes on the wall

but to get to Candy's room you gotta walk the darkness of Candy's hall

Strangers from the city call my baby's number and they bring her toys

When I come knocking she smiles pretty she knows I wanna be Candy's boy

There's a sadness hidden in that pretty face

A sadness all her own from which no man can keep Candy safe

 

We kiss, my heart's rushes to my brain

The blood rushes in my veins fire rushes towards the sky

We go driving driving deep into the night

I go driving deep into the light in Candy's eyes

 

She says baby if you wanna be wild

you got a lot to learn, close your eyes

Let them melt, let them fire, let them burn

Cause in the darkness there'll be hidden worlds that shine

When I hold Candy close she makes these hidden worlds mine

 

She has fancy clothes and diamond rings

She has men who give her anything she wants but they don't see

That what she wants is me,

oh and I want her so

I'll never let her go, no no no

She knows that I'd give

all that I got to give

All that I want all that I live

to make Candy mine

Tonight

 

 

 

 

 

 

Communicatie

 

Naar aanleiding van de vraag: “Communiceren met engelen. Engelen in de gestalte van ‘gewone’ kinderen en volwassenen. Je modellen zijn eigentijdse mensen. Maar niet iedereen. Wat maakt iemand voor jou een engel, wat heeft die in zich? En dan: waarom schilder je engelen?”, antwoordt Mansvelders: “Engelen ZIJN communicatie. Uitwisseling, verbinding met het onstoffelijke. Letterlijk betekent het woord engel immers ‘boodschapper’”  (…). “Ja (Batman), ook een gewoon mens die soms vleugels heeft. Al heeft hij ze in de vorm van een cape. Superman, ook een moderne engel. Boodschappers, beschermers van mens en mensheid. Ook engelen in camouflage, alleen het kostuum is telkens anders. Door gewone mensen te schilderen in deze kostuums, koppel ik de figuren los van de filmsterren en terug naar de engelen.

 

(bron)

 

 

Schenking

 

Uit de pers:  Het Odapark in Venray krijgt een blijvende herinnering aan de onlangs gehouden kunstmanifestatie Rock my religion. De Venlose kunstenares Pascalle Mansvelders schenkt haar kunstwerk Candy's room aan het Venrayse beeldenpark. Tijdens de manifestatie was haar kunstwerk tijdens de voettocht te bezichtigen. Het werk Candy's room is een grote kas met daarin een portret ten voeten uit van Mansvelders zelf als engel. Het is geïnspireerd door de gelijknamige song van Bruce Springsteen dat ook bij de kas te horen is. De kunstenares kreeg over haar kunstwerk zo veel goede reacties van bezoekers dat ze concludeerde dat het werk ook na de manifestatie in Venray thuishoorde. Onlangs is het werk in het beeldenpark aan de Merseloseweg geplaatst.

 

 

 

 

 

 

Diefstal en vernielingen in Odapark Venray

 

Het Odapark in Venray wordt de laatste weken weer bezocht door vandalen die kunstwerken vernielen. Afgelopen weekeinde is er ook een gestolen.

 

Het laatste gaat om een kas van de Venlose Pascalle Mansvelders, met daarin een afdruk op zijde van een schilderij. Er is een ruitje ingeslagen en het zijde is er uitgehaald. Bij de andere kunstwerken gaat het om vernieling. De organisatie van het Odapark heeft aangifte gedaan.

 

De Limburger,  15 november 2010

 

 

Gestolen kunstwerk Odapark terug

 

Het kunstwerk van Pascalle Mansvelders, dat sinds afgelopen weekeinde werd vermist in het Odapark, is terecht. Het doek met daarop een zwarte engel, werd dinsdag teruggevonden.

 

In eerste instantie leek het erop dat het kunstwerk was gestolen. “Het doek hing in een glazen kas langs het Theehuis”, vertelt curator Marijke Cieraad. “Een ruitje van de kas was er vakkundig uitgesneden, waarna zorgvuldig het doek uit de kas was verwijderd. De zorg waarmee dat was gebeurd, deed ons vermoeden dat het om diefstal van het kunstwerk zou gaan.”

 

Dinsdag werd het kunstwerk teruggevonden in de ‘Vietnamese loempiakraam’, een kunstwerk dat elders in het Odapark op het grasveld is geplaatst. Het doek is overigens een replica van het originele schilderij dat in het bezit is van de Venlose kunstenares.

 

Kunst en cultuur - publicatiedatum: 18-11-2010

 

 

 


 

Pascalle Mansvelders (1963)

 

 

www.pascallemansvelders.com

 

 

 


 

Odapark, Venray

 

Foto’s: september 2011

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Buitenbeelden in beeldenpark Odapark, Venray