Plat

 

 

 

 

 

 

 

 

door Anthony Caro, ca 1975, uit de serie ‘Flats’

 

 

Op zichzelf staand

 

Op de vraag of abstractie zijn ultieme doel is, antwoordde Caro:

 

I think the last thing I wanted to do early on is abstract sculpture. I wanted sculpture to be something in its own right, not an illustration or representation, and as real as talking to another person. I’m not interested in complication, but things get more complicated and scattered, and I must simplify—it’s just a natural progression.

 

I’m not against figurative sculpture. In the sixties we gained the freedom to make abstract sculpture. I think the freedom to make abstract sculpture echoes part of my interest—I’ve not got rules, not at all. In fact I think a lot of abstraction can get to become sheer decoration as well as figurative.

 

 

 

 

                                                             achtergrond: Double flats, 1974

 

 

Dirigeren

 

Caro in 1985: “Sculpture hovers between painting and architecture… I begin to grasp how close in thinking are the worlds of the painter, sculpture and architect.”

 

Caro zag zichzelf niet als een competente lasser. Hij liet het aan zijn assisten over de werken in elkaar te zetten. Hij zwaaide als een dirigent met zijn armen om duidelijk te maken hoe hij een en ander wilde hebben. Kraandrijvers tilden de platen in positie onder de gezwaaide aanwijzigingen van de kunstenaar.

 

 

 


 

Anthony Caro (Engeland, 1924-2013)

 

www.anthonycaro.org             Wikipedia

 

 

 

 

 

                         De drie beelden uit de ‘Flat-serie’ zijn een (tijdelijke?) herinnering aan de grote tentoonstelling die in 2015

                         aan Caro gewijd was.

 

 

 


 

Yorkshire Scupture Park, Engeland

 

Foto’s: juli 2016

 

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

 

Startpagina Yorkshire Sculpture Park