Wandelgang Promenade door Anthony Caro, 1996 Caro: “I am seldom interested in people leaning or playing
with my work. I don’t think my sculpture is to do with the playground, but it
is to do with people and not with monuments.” Niet aanraken In een interview werd hem
de vraag gesteld: You once said that you objected to viewers walking into a
sculpture—which means that they lose any sense of tactility. Do you still
hold that attitude? Caro: “You use your eye as a surrogate for the body.
If it’s a sculpture for children or a public sculpture, then by all means
invite the spectator to interact in a physical way. I hate the “I can run my
hand over it” sort of tactility. By and large the idea of sculpture for the
blind is nonsense. Distancing yourself, and imagining yourself in, but not
going in, has been an important feature of a lot of my work. A sculpture has
an invisible barrier around it. But when we talk about public sculpture there
is a problem: you have to involve the spectators. A lump of metal as a
monument is pretentious; almost always the bigger it is, the worse it is. Art
is special. It’s a distillation of life. YSP-info: Promenade was created for the Tuileries
Gardens in Paris [voor een
tentoonstelling van 20e eeuwse Britse beeldhouwkunst] and takes its name
from the historical fashion for walking in public places to meet, or be seen
by, others. The shape of this sculpture further develops the theme as it
suggests rhythm and movements of
walking. Caro had reservations about putting his sculpture
into the natural surroundings, believing “all landscapes is difficult. YSP
can be a difficult space because it is big and demanding”. However, he felt
that this sculpture worked particulary well on this site. Anthony Caro (Engeland, 1924-2013) Caro heeft een grote invloed gehad op het ontstaan en de ontwikkeling van de moderne, abstracte beeldhouwkunst. Zijn werk wordt gekenmerkt door het hergebruik van metaal (voornamelijk ijzer en staal) veelal afkomstig van de schroothoop. Caro opende in juni 2013 nog een tentoonstelling met eigen werk. Bij die gelegenheid zei hij tegen de krant The Independent dat hij wilde doorwerken tot zijn honderdste. "Ik vind het leuk om te doen. Bejaard zijn is schokkend, maar ik geniet nog steeds van het maken van de werken." Drie maanden later overleed hij aan een hartaanval.
privé-collectie Yorkshire
Scupture Park, Engeland Foto’s:
juli 2016 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Startpagina
Yorkshire Sculpture Park |