Ode aan Berlage, Roland Holst en
Mendes da Costa Ode aan Berlage, Roland Holst en Mendes da Costa door Hildo Krop, 1941, geplaatst in 1954 Berlage (met driehoek) en Roland Holst (met penseel) ; ‘filmische foto’: twee momenten in elkaar geschoven Aan de andere kant van brug 415, maar aan dezelfde oever staat ‘de Muze’ Kunstnijverheidsschool De architect Belage, schilder Roland Holst en beeldhouwer Mendes da Costa waren tijdgenoten en geestverwanten van Krop. De combinatie is mogelijk gekozen omdat zij in 1926 de sluiting van de Haarlemse Kunstnijverheidsschool probeerden te voorkomen. “Van groot belang voor de ontwikkeling van de houtsnede is de Kunstnijverheidsschool te Haarlem geweest. De school was (..) een school waar de nadruk lag op de dienende toegepaste kunsten en sloot als zodanig goed aan bij die stromingen die er naar streefden om te komen tot wat zij noemden een ‘gemeenschapskunst’. (..) De kunstnijverheidsschool was door haar doelstelling en de uitstekende leraren die men wist aan te trekken een broedplaats voor nieuwe richtingen in de kunst.” Roland Holst (met palet) en Mendes da
Costa (met hamer en beitel)
De
Waarheid, 19 juni 1954 Uit het tekstgedeelte
bij de krantenfoto : "Dit beeld [..] werd reeds in 1941
voltooid. Omdat echter één van de uitgebeelde persoonlijkheden een Jood was,
mocht het op last van de Duitse bezetter niet worden geplaatst. Na de
oorlog wilde men het in de nog onbebouwde zandvlakte niet aan beschadiging
van spelende kinderen blootstellen. Thans zal het, samen met het [..] pendant [..] eindelijk
zijn plaats van bestemming bereiken." Hildebrand Lucien Krop
(1884-1970) Krop was feitelijk van 1916 tot aan zijn dood stadsbeeldhouwer van Amsterdam, officieel werd de titel hem in 1956 als eerbetoon toegekend. Toen Krop een keer met Zadkine door Amsterdam liep, waar ondertussen veel van zijn beelden stonden, riep deze uit: 'Nom de Dieu, tu dois être millionnaire'. Krop was een veelzijdig
kunstenaar. Op een meubelfabriek leerde hij houtsnijden en van John Rädecker
leerde hij steenhakken. Hij werkte ook als keramist. Krop maakte geen
onderscheid tussen vrij en gebonden werk, maar zijn visie op kunst was wel onlosmakelijk
verbonden met zijn kijk op de samenleving: ''Zodra je je op het terrein van
de kunst beweegt, zeg ik gemeenschap.'' Info Hildo Krop Krop in Amsterdam Wikipedia de Muze Parnassusweg, brug 415 over het Zuider Amstelkanaal, Amsterdam Foto’s: januari 2007 Startpagina Buitenbeeldinbeeld Buitenbeelden in
Amsterdam Zuid |