L'apres-midi d'un faune

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L'apres-midi d'un faune door Ellen Roos, 1962

 

 

De titel is ontleend aan een muziekstuk van Debussy, de muziek speelde op het moment dat de kunstenares het beeld bedacht. Het was haar eerste vrije opdracht, te danken aan haar leermeester Piet Esser. Het kunstwerk is oorspronkelijk gemaakt als fonteinbeeld maar het spoot al snel geen water meer. De spuitgaten waren dichtgeslibt door het afval van de vogels die het werk als een rustplaats benutten.

 

 

                     

 

 

 

   

Het beeld toont zittende vrouwen of nimfen onder een bladerdak, aan de andere kant zit een fluitspelende faun. Het is geplaatst op een sokkel in het water van de eendenvijver. Het beeld wordt graag gebruikt als hangplek voor de ganzen en eenden.

 

 

 

 

 

de fontein in de beginjaren

(uit de nieuwsbrief van de vereniging

Vrienden van het Beatrixpark)

 

 

Heronthulling

 

Het beeld in de eendenvijver heeft de fonteinfunctie teruggekregen. Op 19 juni 2009 is het kunstwerk her-onthuld in aanwezigheid van de beeldhouwster. Het beeld spuit weer met 15 waterstralen.

 

 


 

Ellen Roos (1926)

 

Geboren op Java, Indonesië en op zesjarige leeftijd naar Nederland gekomen. Ze maakte haar beelden meestal vanuit een ideaal, een muziekstuk , een gedicht of een verhaal. In 2007 was er een overzichtstentoonstelling ter ere van haar tachtigste verjaardag. In de catalogus schrijft Roos dat haar ontwikkeling liep van figuratief naar abstract naar spiritueel. ‘Voor mij is het een natuurlijke, persoonlijke ontwikkeling, die tot mijn dood zal doorgaan’.

 

 


 

Beatrixpark

 

Foto: februari 2008

 

 

Startpagina Buitenbeeldinbeeld

 

Buitenbeelden in Amsterdam ZuiderAmstel